Publication:
La Ilustración en Santo Domingo durante los siglos XVIII-XIX

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2010-06-16
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Complutense de Madrid, Servicio de Publicaciones
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
La presente investigación persigue investigar la presencia y el desarrollo de las ideas ilustradas en Santo Domingo durante los siglo XVIII-XIX. En este sentido me he planteado las siguientes preguntas: ¿Cómo ha influido la Ilustración en Santo Domingo? ¿Cuáles pensadores pueden ser considerados ilustrados? ¿Cuáles movimientos sociales acontecidos en Santo Domingo pueden ser considerados proyecciones de la Ilustración? ¿Qué tipo de influencia han recibido los ilustrados dominicanos? Tesis: 1. Las ideas y propuestas de reforma y de transformación social, propias del proyecto ilustrado europeo, sirvieron de paradigma teórico a los intelectuales, pedagogos y políticos que en Santo Domingo, criticaron la tradición escolástica durante los siglos XVIII-XIX. 2. La Ilustración orientó todos los movimientos sociales y políticos de carácter alternativo y emancipatorio que acontecieron durante el siglo XIX dominicano. 3. La Ilustración en Santo Domingo toma cuerpo a través de la filosofía política de una minoría intelectual, de origen pequeño burgués, que participó de la praxis política, social y pedagógica del pueblo dominicano. 4. Los ilustrados dominicanos expresaron sus ideas a través de libros, manifiestos, tertulias y mediante la acción pedagógica. La comprensión de la Ilustración en Santo Domingo, pasa necesariamente por una reflexión en torno a la Ilustración europea del siglo XVIII y la hispanoamericana de los siglos XVIII y XIX. Texto y contexto aparecen en presente investigación doctoral en una armoniosa relación dialéctica The present research pursues to investigate the presence and the development of the illustrated ideas in Santo Domingo during the XVIII and XIX centuries. On this regard, I have asked myself the following questions: How has illustration influenced in Santo Domingo? Which thinkers can be considered as illustrated? Which social movements carried out in Santo Domingo can be considered as projections of the illustration movement? What kind of influence have the dominican illustrated people received? Thesis: 1. The reform and social transformation ideas and proposals likely to the european illustrated project served as a theoretical paradigm to the pedagogical experts, intellectuals and politicians that criticized the scholastic tradition during the XVIII and XIX centuries in Santo Domingo. 2. The illustration movement gave direction to all social and political movement of an alternative and emancipating character that emerged during the Dominican XIX century. 3. The illustration movement in Santo Domingo developed itself through the policy of an intellectual minority of middle class origin that took participation of the political, social, and pedagogical praxis of dominican people. 4. The Dominican illustrated people expressed their ideas through books, manifestoes, talk pannels, and through the pedagogical action. The comprehension of the illustration movement in Santo Domingo goes through a reflection about the European illustration movement of the XVIII century and of the hispanoamerican one of the XVIII and XIX centuries as well. Text and context appears in the present doctoral research through a harmonious dialectic relation
Description
Keywords
Citation
Collections