Publication:
The Death of the Virgin Mary (1295) in the Macedonian church of the Panagia Peribleptos in Ohrid. Iconographic interpretation from the perspective of three apocryphal writings

Loading...
Thumbnail Image
Full text at PDC
Publication Date
2011-12
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidade Federal do Espírito Santo, Brasil
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
Painted in 1295 by the Greek painters Michael Astrapas and Eutychios, the fresco of the Virgin’s Death (Koimesis) in the church of Panagia Peribleptos in Ohrid, Macedonia, highlights the main events described by the apocryphal stories on the death, the burial, the resurrection and the assumption of Mary, reinterpreted by the theologians and the hymns’ writers. This mural painting integrates in a diachronic development the scenes of the Virgin’s farewell to her friends, the coming of the apostles on clouds, the death, the funeral and the burial of Mary, including the episode on the attempt of desecration, the punishment and the conversion of a Jew named Jephonias, as well as the Virgin’s assumption, a subject performed for the first time in art. This article tries to explain and to illustrate the iconographic elements contained in this mural painting, analyzing them from the perspective of three apocryphal texts on the Mary’s death and assumption. Through such analysis we would highlight the direct and essential influence of certain Literature (apocryphal) in the creation of certain History, understood at the same time as History of Art (iconography) and History of Religions (dogmatic). [RESUMEN]Plasmado en 1295 por los pintores griegos Miguel Astrapas y Eutychios, el fresco de La Dormición de la Virgen en la iglesia de la Panagia Peribleptos en Ohrid, Macedonia, ilustra los principales sucesos incluidos en los relatos apócrifos sobre la muerte, sepelio, resurrección y asunción de María, reinterpretados por los teólogos y los escritores de himnos. Dicho mural integra en desarrollo diacrónico las escenas de la despedida de la Virgen de sus amigas, la venida de los apóstoles sobre nubes, la dormición, los funerales y el entierro de María, incluyendo el episodio del intento de profanación, castigo y conversión del judío Jefonías, sin olvidar la asunción de la Virgen, tema éste último que se plasma por primera vez en el arte. El presente artículo trata de explicar e ilustrar los elementos iconográficos contenidos en ese mural, analizándolos desde la perspectiva de tres textos apócrifos sobre la muerte y asunción de María. Mediante tal análisis pondríamos en luz la directa y esencial influencia de cierta Literatura (apócrifa) en la creación de cierta Historia, entendida al mismo tiempo como Historia del Arte (iconografía) e Historia de las Religiones (dogmática).
Description
Se publica en E-prints-UCM por amable autorización del Dr. Ricardo da Costa, director de la revista Mirabilia
Keywords
Citation
SOURCES: ARANDA PEREZ, Gonzalo, Dormición de la Virgen. Relatos de la tradición copta, Madrid, Editorial Ciudad Nueva / Fundacion San Justino, Col. Apocrifos Cristianos, 2, 1995, 324 p.JUAN DE TESALONICA, Dormición de Nuestra Señora, Madre de Dios y siempre Virgen María, escrita por Juan, arzobispo de Tesalónica (llamada Libro de Juan de Tesalónica), bilingual edition Greek / Spanish in: SANTOS OTERO, 2006: 605-639. PSEUDO JOSE DE ARIMATEA, De transitu Beatae Mariae Virginis (auctore Pseudo-Josepho ab Arimathea), bilingual edition Latin / Spanish in: SANTOS OTERO, 2006: 640-653. PSEUDO JUAN EL TEOLOGO, Tratado de San Juan el Teólogo sobre la dormición de la Santa Madre de Dios (llamado Libro de San Juan Evangelista o del Pseudo Juan el Teologo), bilingual edition Latin / Spanish in: SANTOS OTERO, 2006: 576-600. SANTOS OTERO, Aureliano de (ed.), Los evangelios apócrifos, Salamanca: Biblioteca de Autores Cristianos, 148, 2006, 705 p. GONZALEZ CASADO, Pilar, La dormición de la Virgen. Cinco relatos árabes, Madrid: Trotta, 2002, 218 p. SAINT JEAN DAMASCENE, Homélies sur la Nativité et la Dormition (Texte grec, Introduction, Traduction et Notes par Pierre VOULET), Paris : Les Editions du Cerf, Coll. Sources Chretiennes, 1961, 211 p. BIBLIOGRAPHY: BREHIER, Louis, L’art chrétien. Son développement iconographique des origines à nos jours, Paris: Librairie Renouard-H. Laurens editeur, 1928, 480 p. JOLIVET-LEVY, Catherine, Les églises byzantines de Cappadoce. Le programme iconographique de l’abside et de ses abords, Paris : Editions du CNRS, 1991, 392 p. + 185 pl. DELVOYE, Charles, L’art byzantin, Paris: Arthaud, 1967, 460 p. EVANS, Helen C. y William D. WIXOM (eds.), The Glory of Byzantium. Art and Culture in the Middle Byzantine Era A.D. 843-1261, New York, Metropolitan Museum of Art, New York, 1997, 574 pp. KOSTOF, Spiro, Caves of God. The Monastic Environment of Byzantine Cappadocia, Cambridge, Mass / London, The MIT Press, 1972, 296 p. PASSARELLI, Gaetano, Iconos. Festividades bizantinas. Madrid: Libsa, 1999, p. 249-270. SALVADOR GONZALEZ, Jose Maria, “El fresco de La Dormición de María en la iglesia de la Stma. Trinidad de Sopocani a la luz de tres apocrifos asuncionistas”, Especulo. Revista de Estudios Literarios, no 47, Madrid, Universidad Complutense de Madrid, march-june 2011. URL: http://www.ucm.es/info/especulo/numero47/dormicion.html SALVADOR GONZALEZ, José María, “La Dormición de la Virgen en la iglesia de la Panagia Peribleptos de Ohrid (Macedonia): Analisis iconografico a partir de las fuentes apocrifas”, en: Concepcion de la PENA, Manuel PEREZ SANCHEZ, Maria del Mar ALBERO, Maria Teresa MARIN TORRES and Juan Miguel GONZALEZ MARTINEZ (eds.), Imagen y Apariencia, Murcia: Editum, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia, 2009, pp. 1-14. SCHUG-WILLE, Christa, Art of the Byzantine world, New York, Harry N. Abrams, 1969, 262 pp. TALBOT RICE, David, Art of the Byzantine Era, London: Thames and Hudson, 1966, 286 p. THEREL, Marie-Louise, Le triomphe de la Vierge-Église. Sources historiques, littéraires et iconographiques, Paris: Editions du CNRS, 1984, 374 p. THIERRY, Nicole, Haut Moyen-Âge en Cappadoce, Les églises de la région de Çavusin, Tome I, Paris, Librairie Orientaliste Paul Geuthner, 1983, 197 p. + il., s.p. ; THIERRY, Nicole and Michel, Nouvelles églises rupestres de Cappadoce, Régión du Hasan Dagin (Avant-propos par Andre Grabar), Paris, Klincksieck, 1963, 248 p. + il., s.p. VELMANS, Tania, “Frescos y mosaicos”, in: VELMANS, KORAC, y SUPUT, 1999: 7-307 VELMANS, Tania, Vojislav KORAC y Mariva SUPUT, Bizancio. El esplendor del arte monumental, Barcelona, Lunwerg, 1999, 527 p.
Collections