Publication:
Periodismo,iconos audiovisuales y redes sociales

Loading...
Thumbnail Image
Full text at PDC
Publication Date
2012-12
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Cibermedia (Grupo de Investigación)
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
Este trabajo parte de la intuición de que los iconos audiovisuales (sonidos, fotos, vídeos) constituyen nodos centrales en las redes audiovisuales en torno a los cuales cristaliza el diálogo, el intercambio y, en definitiva, la interacción. Lo que se pretende es indagar en qué medida estos iconos tienen un valor periodístico, cómo estructuran las redes sociales y cómo están siendo utilizados por los periodistas profesionales. Se estudia la evolución de los iconos audiovisuales y sus transformaciones en el ciberespacio y los principales agregadores audiovisuales que funcionan como redes sociales. This work is based on the intuition that visual icons (sounds, pictures, videos) are central nodes in the audiovisual networks around which crystallizes dialogue, exchange and ultimately interaction. The aim is to investigate how these icons have news value, how they structure and how social networks are being used by professional journalists. We study the evolution of visual icons and their transformations in cyberspace and major aggregators audiovisual work as social networks.
Description
Keywords
Citation
Adami, Elisabetta (2009): “'We/YouTube': exploring sign-making in video interaction”, Visual Communication, 8 (4), 379-399. Aladro Vico, Eva (2011): “La teoría de la información ante las nuevas tecnologías de la comunicación”, Cuaderno de Información y Comunicación, 16, 83-93. http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3746797&orden=319668&info=link (revisado 28-06-12). Alberich Pascual, Jordi (2005) “Notas para una estética audiovisual digital”. En Alberich (coordinador) Comunicación audiovisual digital: nuevos medios, nuevos usos, nuevas formas Barcelona: UOC, 209-226. Associated Press (2012): Social media Guidelines for AP employees, http://www.ap.org/Images/Social-Media-Guidelines-7-24-2012_tcm28-8378.pdf (revisado 26-07-12). Benevenuto et al. (2009): “Detecting Spammers and Content Promoters in Online Video Social Networks”. En Proceedings of the 32nd international ACM SIGIR conference on Research and development in information retrieval, 620-627. Berners-Lee, Tim (2010): “Long Live the Web: a call for a continued open standards and neutrality”, Scientific American, 22-11-10, http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=long-live-the-web (revisado 20-06-12). Bolter, Jay David; Grusin, Richard (1999): Remediation: Understanding New Media. Cambridge, MA: MIT Press. Campos Freire, Francisco (2008): "Las redes sociales trastocan los modelos de los medios de comunicación tradicionales", Revista Latina de Comunicación Social, 63, 287-293. http://www.ull.es/publicaciones/latina/_2008/23_34_Santiago/Francisco_Campos.html (revisado 10-06-12). Díaz Arias (2006): “Evolución de la comunicación audiovisual: de la televisión clásica al videoblog”. En Congreso Internacional de Blogs y Periodismo en la Red, Madrid. Fragua. http://eprints.ucm.es/5983/ (revisado 02-06-12). Díaz Arias (2009a): “La formalización de la realidad: noticia, acontecimiento mediático, ciberacontecimiento”. En Flores, J; Esteve, F. (ed.), Periodismo Web 2.0, Madrid: Fragua, http://www.ucm.es/eprints/7869/ (revisado 10-06-12). Díaz Arias (2009b): “El vídeo en el ciberespacio: usos y lenguaje”, Comunicar, 33, 63-71. http://eprints.ucm.es/9492/ (revisado 02-06-12). Díaz Arias (2011): “Vectores del infoentretenimiento en los noticieros de televisión”. En Casero, A y Marzal. J., Periodismo en televisión: nuevos horizontes, nuevas tendencias, Sevilla-Zamora: Comunicación Social, pp. 61-83. Domingo et al. (2008): “Participatory journalism practices in the media and beyond. An international comparative study of initiatives in online newspapers”, Journalism Practices, vol. 2 (3), 326-345. Fontcuberta (2010): La caja de Pandora, Barcelona: Gustavo Gili. García, Antonio; García, Isabel; Varona, David (2012): “Incidencia de las redes sociales vs cibermedios, en las elecciones en España, 2011”.,Enl@ce Revista Venezolana de Información, Tecnología y Conocimiento, 9 (2), 11-29. Gómez Cruz, Edgard; Ardèvol Piera, Elisenda (2011): “Imágenes revueltas: los contextos de la fotografía digital”, Quaderns-e, 16 (1-2), 89-102, http://www.antropologia.cat/files/Quaderns-e16(1-2)_G%C3%B3mez-Ard%C3%A8vol.pdf (25-04-12). Guarinos, Virginia; Gordillo, Inmaculada (2010): “El microrrelato audiovisual como narrativa digital necesaria”. En Cisti 2010. IX Conferencia Iberoamericana en Sistemas, Cibernética e Informática (CISCI 2010)/7º Simposium Iberoamericano en Educación, Cibernética e Informática (9). Orlando, Florida, USA. Cisci. International Institute of Informatics and Systemics. 2010.286-291, http://www.iiis.org/CDs2010/CD2010CSC/SVD_2010/Abstract.asp?myurl=OB090CP.pdf (18-06-12). Hermida, Alfred (2010): “Twittering the news: the emergence of ambient journalism”, Journalism Practice, vol. 4 (3), 297-308. Ingram, Mathew (2012): Why traditional media should be afraid of Twitter?, Gigaom, 12-06-12, http://gigaom.com/2012/06/12/why-traditional-media-should-be-afraid-of-twitter/ (revisado, 12-06-12). Kim, Jin (20129: “The institutionalization of YouTube: From user-generated content to professionally generated content”, Media, Culture & Society, vol. 34 (1), 53-67. Kperogi, Farooq A. (2011): “Cooperation with the corporation? CNN and the hegemonic cooptation of citizen journalism through iReport.com”, New Media & Society, 13 (2), 314-329. Lange, Patricia G. (2007): “Publicly Private and Privately Public: Social Networking on YouTube”, Journal of Computer-Mediated Communication, vol. 13 (1), 361-380. Lerman, Kristina; Jones, Laurie (2006): “Social Browsing on Flickr”, Cornell University Library, http://arxiv.org/abs/cs/0612047v1 (revisado 20-05-12). Marland, Alex (2012): “Political Photography, Journalism, and Framing in the Digital Age: The Management of Visual Media by the Prime Minister of Canada”, The International Journal of Press/Politics, 17, 214-233. Marlow, Cameron et al. (2006): “HT06, tagging paper, taxonomy, Flickr, academic article, to read”. En Proceedings of the seventeenth conference on Hypertext and hypermedia, 31-40. May, Albert L. (2010): “Who Tube? How YouTube’s News and Politics Space Is Going Mainstream”,The International Journal of Press/Politics, vol. 15(4), 499-511. Mislove et al. (2008): “Growth of the Flickr Social Network”. En Proceedings of the first workshop on Online social networks, http://dl.acm.org/citation.cfm?id=1397742 (revisado 1-06-12). Nash, Kate (2012): “Modes of interactivity: analysing the webdoc”, Media, Culture, Society, vol. 34 (4), 195-210. Navarro Martínez, Eva (2010): “La vida póstuma de Neda Afgha Soltan y otros contrarrelatos digitales”. En VI Congreso Internacional de Análisis Textual, Segovia 15-17 abril 2010, http://www.tramayfondo.com/actividades/congreso-VI/actas/evanavarro.html (15-05-12). Newman, Nic (2009): The rise of social media and its impact on mainstream journalism: a study of how newspapers and broadcasters in the UK and US are responding to a wave of participatory social media, and a historic shift in control towards individual consumerski, Working Paper, Reuters Institute, http://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/fileadmin/documents/Publications/The_rise_of_social_media_and_its_impact_on_mainstream_journalism.pdf (revisado 15-06-12). Paolillo, John C.; Penumarthy, Shashikant (2007): “The Social Structure of Tagging Internet Video on del.icio.us”. En Proceedings of the 40th Hawaii International Conference on System Sciences. Pierce, Charles (2005): El icono, el índice y el símbolo, recopilación de textos llevado a cabo por el Grupo de Estudios Peirceanos de la Universidad de Navarra, http://www.unav.es/gep/IconoIndiceSimbolo.html (revisado 10-06-12). Poell, Thomas; Borra, Erik (2011): “Twitter, YouTube, and Flickr as platforms of alternative journalism: The social media account of the 2010 Toronto G20 protests”, Journalism, 13 (8), 1-19. Sambrook, Richard (2005): “Citizen Journalism and the BBC”, Nieman Reports http://www.nieman.harvard.edu/reportsitem.aspx?id=100542 (revisado 20-06-12). Shifman, Limor (2012): “An anatomy of a YouTube meme”, New Media & Society, vol 14 (2), 187-203. Sontag, Susan (2009): Sobre la fotografía, Barcelona: De Bolsillo (publicado en 1973) Tamir, Diana I.; Mitchell, Jason P. (2012): “Disclosing information about the self is intrinsically rewarding”, PNAS, www.pnas.org/cgi/doi/10.1073/pnas.1202129109 (revisado 24-05-12). van Dijck, José (2007): Mediated memories in the digital age. Stanford, CA: Stanford University Press. van Dijck, José (2009): “Users like you? Theorizing agency in user-generated content Media, Culture & Society”, vol. 31 (1), 41-58. van Dijck, José (2010): Flickr and the culture of connectivity: Sharing views, experiences, memories Memory Studies 4(4), 401–415. van Dijck, José (2012): “Facebook as a Tool for Producing Sociality and Connectivity”, Television & New Media, vol. 13 (2), 160-176. Van House, Nacy (2007): “Flickr and Public Image-Sharing: Distant Closeness and Photo Exhibition”. En CHI 2007. ACM Press, http://people.ischool.berkeley.edu/~vanhouse/VanHouseFlickrDistantCHI07.pdf (30-06-12). Van House, Nacy (2011): “Personal photography, digital technologies, and the uses the visual”, Visual Studies 25:1, 125-134. van Zoonen, Liesbert et al. (2011): “YouTube interactions between agonism, antagonism and dialogue: Video responses to the anti-Islam film Fitna” New Media & Society, vol. 13 (8), 1283-1300. Varela, Juan (2012a): “La televisión es cada vez más social”. En Periodistas 21, 1-06-12. http://periodistas21.blogspot.com.es/2012/06/la-television-es-cada-vez-mas-social.html (revisado 20-06-12). Varela, Juan (2012b): “Facebook se adueña con Instagram de la imagen etiquetada”, Estrella Digital, 10-04-2012, http://www.estrelladigital.es/blogs/juan_varela/Facebook-aduena-Instagram-imagen-etiquetada_7_1155554439.html (revisado 3-07-12). Xu, Cheng; Cameron, Dale; Jiangchuan, Liu (2008): “Statistics and Social Network of YouTube Videos”, Cornell University Library, http://arxiv.org/abs/0707.3670v1 (revisado 18-07-12).