Publication:
Derechos de los niños y ciudadanía en el sistema de protección

Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
Los derechos de participación de los niños y de las niñas y su ciudadanía se han erigido como un elemento central en los discursos y políticas para los derechos de la infancia. No obstante, con menor frecuencia se advierten dichos debates aplicados a los contextos de cuidados y protección, pese a que estos se han articulado históricamente desde la idea de ciudadanía. La presente investigación examina los derechos de participación y ciudadanía de los niños y las niñas en el marco de la protección a la infancia, siguiendo el caso de estudio del sistema madrileño de protección. Para ello, se lleva a cabo una investigación cualitativa que incorpora un análisis de las representaciones políticas de los niños y de las niñas desamparados y protegidos por las administraciones y, al mismo tiempo, las significaciones que profesionales y niños protegidos otorgan al proceso de la protección en sus vidas cotidianas. Se puede concluir que, tanto en las políticas españolas para la infancia, principalmente de protección, como en el imaginario profesional, los niños y las niñas protegidos son representados negativamente en base a su incapacidad e irresponsabilidad; lo cual conlleva la no garantización de sus derechos de participación. Por el contrario, los niños y adolescentes protegidos manifiestan estrategias de autonomía y reclaman espacios donde relacionarse de forma igualitaria con profesionales y otros niños protegidos. Como consecuencia, a nivel institucional, el sistema de protección de la infancia suele funcionar como una estructura invisibilizadora y contenedora de los conflictos derivados de la relación entre profesionales, familias y niños protegidos, menoscabando en situaciones el objetivo de la protección.
Children’s participation rights and citizenship have emerged as central topic in the realm of children’s rights discourses and policies. However, such debates are applied to care and protection context less frequently, although these debates have been historically articulated from the idea of citizenship. This research examines children’s rights and citizenship in the frame of the child protection system through the case of Spain and, more specifically, this one of the Madrilenian child protection system. In order to do that, this research applies a qualitative method, analysing representations about how children, who are looked after by public authorities, are portrayed in to the political imaginary and discourses as well as how everyday meanings are given to the protection process by professionals and protected children. It can be concluded that both the Spanish policies of childhood, mainly protection ones, and the professional imaginary symbolize negatively protected children arguing on the base of their incompetence and their irresponsibility; therefore children participation rights are not being guaranteed by these discourses and practices. By contrast, children and young people show their search for autonomy and they claim for spaces to establish equal relationships with professionals and other children in homes. As a result, child protection system often works as an invisibilized context that contains relationships between professionals, families and children characterized by conflicts. This, many times, undermines the protection aim.
Description
Keywords
Citation
1. Invernizzi, A., & Milne, B. (Eds.) (2005). Children’s citizenship: an emergent discourse on children’s rights of the child? [Sección especial]. Journal of Social Sciences, 9, 83-99. 2. Flekkøy, M. G., & Kaufman, N. H. (1997). The Participation Rights of the Child: Rights and Responsibilities in Family and Society. London: Jessica Kingsley. 3. Kjørholt. A. T. (2008a). The competent child and ‘the right to be oneself’: reflections on children as fellow citizens in an early childhood centre. En A. Clark., A. T. Kjørholt., & P. Moss (Eds.), Beyond listening. Children’s perspectives on early childhood services (pp. 151-173). University of Bristol: The Policy Press. 4. Lister, R. (2003). Acquiring Responsibilities and Citizenship: Social Participation and Social Responsibilities. En L. Chisholm (Ed.), Family forms and the young generation in Europe (pp. 95-103). Vienna: Osterreichisches Institut fur Familienforschung. 5. Kjørholt, A. T. (2008b). Children as New Citizens: In the Best Interest of the Child? En A. James & A. L. James (Eds.), European Childhood. Cultures, Politics and Childhoods in the European Union (pp. 14-37). Basingstoke: Palgrave Macmillan. 6. James, A., & James, L.A. (2004). Constructing Childhood: Theory, policy and social practise. Basingstoke: Palgrave Macmillan. 7. James, A., Curtis, P. & Birch, J. (2008). Care and Control in the Construction of Children’s Citizenship. En A. Invernizzi & J. Williams (Eds.), Children and Citizenship (pp. 85-96). London: Sage.