Publication:
El significado de tropo desde la concepción de género en el mundo medieval

Loading...
Thumbnail Image
Full text at PDC
Publication Date
2006
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
Sin lugar a dudas uno de los problemas centrales en la historia del tropo ha sido el de la terminología. Partiendo de los intentos de respuesta más relevantes a esta cuestión (desde una perspectiva puramente histórica, práctica, estética, filológica, musicológica o litúrgica), se plantea la exigencia de definición de “género” en el mundo medieval, a través de la cual se pueda tener una comprensión más profunda de lo que supuso el tropo como fenómeno. Por medio de un análisis multidimensional de algunos ejemplos conservados en manuscritos españoles, se ahondará en el sentido, significado e intencionalidad de los compiladores medievales cuando escribían “tropus” en el encabezamiento de una pieza, así como en los puntos de encuentro y desencuentro con nuestra concepción “moderna” de género.
With no doubt, one of the main problems in the history of the trope has been the present-day terminology. From the most meaningful attempts (which take account of a perspective which can be purely historical, practical, aesthetical, philological, musicological or liturgical), the question of “genre” in the medieval world urges an answer, which may comprehend in a deeper way what the trope as a phenomenon meant in those centuries. The analysis of some samples preserved in Spanish manuscripts will provide more information about the sense, the meaning and the purpose of medieval compilation workers, such as their writing tropus in the heading of an item. This research will also point out different reasons of agreement and disagreement between their medieval conception of genre and our “modern” one.
Description
Keywords
Citation
ARLT, W. Ein Festoffizium des Mittelalters aus Beauvais in siener liturgischen und musikalischen Bedeutung. 2 vols., Koln, 1970. BJORKVALL, G., IVERSEN, G., JONSSON, R. Tropes du propre de la messe 2. Cycle de Páques. Corpus Troporum III, Estocolmo, 1982. BLUME, C.- BANISTER, H. M. Analecta Hymnica Medii Aeví. 55 vols., Leipzig, 1905. BOSSE, D. Untersuchung einstimmiger mittelalterlicher Melodien zum 'Gloria in excelsis Deo'. Regensburg, 1955. CASTRO, E. “El texto y la función litúrgica del "Quem Quaeritis" pascual en la catedral de Vic”. En: Hispania Sacra, 41 (1989), pp. 399-420. CASTRO, E. Estudios literarios sobre los troparios hispánicos. Tesis Doctoral, Universidade de Santiago de Compostela, 1989. EVANS, P. “Sorne Reflections on the Origin of the Trope”. En: Journal of American Musicological Society, 14 (1961), pp. 119-130. EVANS, P. The Early Trape Repertory of Saint Martial de Limoges. Princeton, 1970. FLANIGAN, C. “The Liturgical Drama and its Tradition: A Review of Scholarship 1965-1975”. En: Research Opportunities in Renaissance Drama, XVIII (1975), pp. 81-102, y XIX (1976), pp. 109-136. GAUTIER, L. Histoire de la Poésie Liturgique au Moyen Age: Les Tropes. París, 1886. HANDSCHIN, J. “Trope, Sequence and Conductus”. En: HUGHES, A (ed.). New Oxford History of Music 2. Londres, 1954. HAUG, A. “Tropus: Definition”. En: BLUME, F. (ed.). Die Musik in Geschichte und Gegenwart, 28 vols., Kassel, 1994-2008. HUGLO, M. “Aux origines des tropes d'interpolation: le trope méloforme d'introit”. En: Revue de Musicologie, LXIV (1978), pp. 5-54. IVERSEN, G. “Music as Ancilla verbi and words as Ancilla musicae: on the Interpretation of the Musical and Textual Forms of Two Tropes to Osanna in excelsis: Laudes Deo and Trinitas unitas”. En: SILAGI, G (ed.). Liturgische Tropen. Munich, 1985, pp. 45-66. IVERSEN, G. Tropes de l'Agnus Dei. Corpus Toporum IV. Estocolmo, 1980. IVERSEN, G.: “Pax et sapientia, A Thematic Study on Trapes from different Traditions”. En: JACOBSSON, R. (ed.). Pax et Sapientia, Studies in Text and Music of Liturgical Tropes and Sequences in Memory of Gordon Anderson. Estocolmo, 1986, pp. 29-35. JACOBSSON, R., TREITLER, L. “Tropes and Concept of Genre”. En: JACOBSSON, R. (ed.). Pax et Sapientia, Studies in Text and Music of Liturgical Tropes and Sequences in Memory of Gordon Anderson. Estocolmo, 1986, pp. 59-89. JONSSON, R (ed.) y otros. Tropes du prope de la messe 1. Cycle de Noël. Corpus Troporum I. Estocolmo, 1975. JONSSON, R. “The Liturgical Function of the Tropes”. En: Research on Tropes. Estocolmo, 1983, pp. 99-123. LIPPHARDT, W. Lateinische Osterfeiern und Osterspiele. 6 vols., Berlín/Nueva York, 1975-1976. LÜTOLF, M. Die mehrstimmigen Ordinarium Missae-Sätze vom ausgehenden 11. bis zur Wende des 13. zum 14. Jahrhunder. 2 vols., Bern, 1970. ODELMANN, E. “Comment a-t-on appelé les tropes? Observations sur les rubriques des tropes des Xe et Xle siècles». En: Cahiers de civilisation médiévale, 18 (1975), pp. 15-36. RANKIN, S. “Musical and Ritual Aspects of Quem Quaeritis”. En: SILAGI, G (ed.). Liturgische Tropen. Munich, 1985, pp. 181-192. RANKIN, S. The Music of the Medieval Liturgical Drama in France and in England. 2 vols., Universidad de Cambridge, Tesis doctoral , 1982. SCHLAGER, K. “Miszellaneen zur Edition und zur uffuhrung eines Sanctus-Tropus”. En: SILAGI, G (ed.). Liturgische Tropen. Munich, 1985, pp. 151-161. SCHLAGER, K. “Trinitas, zmitas, deitas: a Trope for the Sanctus of Mass”. En: Journal of the Plainsong & Medieval Music Society, 6 (1983), pp. 8-14. STÄBLEIN, B. “Tropus”. En: BLUME, F. (ed.). Die Musik in Geschichte und Gegenwart. 17 vols., Kassel, 1966. STÄBLEIN, B. “Versus”. En: BLUME, F. (ed.). Die Musik in Geschichte und Gegenwart. 17 vols., Kassel, 1966. STRATMAN, C. Bibliography of Medieval Drama. Nueva York, 1972. TELLO, A. “Tropo”. En: CASARES RODICIO, E. (ed.). Diccionario de la Música Española e Hispanoamericana.10 vols., Madrid, 1999-2002. THANNABAUR, P. J. Das einstimmige Sanctus der römischen Messe in der Handschriftlichen Überlieferung des 11. bis 16. Jahrhunderts. Munich: 1962. WALTER, J., ONG, S. J. Orality and Literacy: The Technologizing of the Word. Londres/Nueva York, 1982. WEAKLAND, R. “The Beginnings of Troping”. En: Musical Quaterly, XLIV (1958), pp. 477-488. YOUNG, K. The Drama of the Medieval Church. 2 vols., Oxford, 1967.
Collections