Publication:
Las televisiones y la investigación en infancia y televisión

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2013-03
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Grupo Comunicar
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
Este artículo describe las principales aportaciones de las televisiones españolas al estudio y reformulación de la relación entre televisión e infancia. La necesidad de recabar y organizar a lo largo del tiempo esas contribuciones justifica este trabajo. Los contenidos infantiles de calidad, el consumo infantil de televisión, y el papel de las cadenas televisivas para trasladar a la ciudadanía una imagen positiva de la infancia, han sido los ejes vertebradores sobre los que se ha fundamentado este texto. Los datos aportados son el resultado de un estudio llevado a cabo desde el Observatorio Comunicación y Sociedad. Metodológicamente, la consulta de bibliografía científica sobre la televisión y la infancia ha permitido contextualizar este estudio. Posteriormente, la utilización de una microencuesta a los responsables de contenidos infantiles de las principales cadenas televisivas españolas, y el análisis de las diferentes experiencias y documentos de trabajo elaborados por las televisiones, han permitido construir un escenario con las principales aportaciones de las emisoras a un nuevo paradigma que mejore la relación de los menores con la televisión. Las conclusiones más destacadas extraídas del análisis y de las consultas con los expertos apuntan a que, salvo en el caso de la televisión pública estatal y de algunas televisiones autonómicas, la investigación y reformulación del binomio infancia/televisión no es un objetivo prioritario para las cadenas. De hecho, solo TVE tiene producción científica relevante en la materia.
This paper describes the main contributions of Spain’s TV broadcasters to the study and reformulation of the relationship between television and childhood, and is justified by the need to compile and organise these contributions. Quality content broadcast for children, children’s consumption of television and the role of TV channels in transferring a positive image of childhood are the mainstays of this text. The information we report is the result of the study by the Observatorio Comunicación y Sociedad (the Communication and Society Observatory). The methodology based on a review of the scientific bibliography on television and childhood enabled us to put our study in context. We then developed a questionnaire for the people responsible for the content broadcast for children by the main Spanish TV channels, and analyzed the different experiences and the working papers produced by television networks to create a setting for the broadcasters’ main contributions to a new paradigm that improves the relationship between minors and television. The conclusion drawn from the analysis and the expert literature review is that, except in the case of the public state television broadcaster and some regional television stations, research on and redesign of the childhood/television relationship is not one of the TV channels’ priorities. In fact, only TVE carries out important scientific research in this field.
Description
Unesco subjects
Keywords
Citation
Collections