Publication:
Smartphones y aprendizaje en el entorno del espacio europeo de educación superior

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2015-02-20
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
Se ha evaluado la utilización de una aplicación gratuita disponible en internet para teléfonos inteligentes (Socrative) con los objetivos de a) motivación y mejora del aprendizaje del alumnado, y b)obtención de retroalimentación para mejorar la docencia que impartimos en la asignatura Microbiología del tercer curso del Grado en Farmacia. Para ello se han realizado preguntas durante el transcurso de la sesión docente que el alumnado debía responder mediante la utilización de esta aplicación. De esta manera, las contestaciones eran anónimas lo que estimulaba a la participación y posterior discusión. Al terminar la sesión docente se les sometía a un test para comprobar si los conceptos explicados habían sido comprendidos y asimilados. Posteriormente se les facilitaba los resultados individualmente para que comprobaran su evolución. En caso de identificar conceptos que en sucesivos test no eran contestados apropiadamente, se procedía a una nueva explicación. Esta metodología nos ha permitido extraer diversas conclusiones: 1)El uso de dispositivos móviles es una metodología eficaz para el aprendizaje, el fomento de la participación del alumnado y el ahorro de recursos económicos en nuestra universidad. 2)El uso de esta estrategia es valorado positivamente por el alumnado. 3)Sería deseable el desarrollo e implementación de una aplicación propia por parte de la UCM que permita la identificación, seguridad y conectividad, así como un marco normativo que dé validez a las evaluaciones realizadas con las aplicaciones móviles.
The use of a free available application in Internet for smartphones (Socrative) has been tested with the aims of: a) motivation and improvement of the learning of the students, and b) obtaining feedback to improve teaching on Microbiology (Degree in Pharmacy). During the educational session, the students were prompted to answer several questions using this app. Hereby, the answers were anonymous, something that improved the participation and later discussion. At the end of the session, the students had to fill a test to verify if the explained concepts were understood and assimilated. These results were facilitated to them individually in order to check their evolution. Through these tests, we identified concepts that were not answered appropriately and provided a new explanation for them. This methodology allowed us to obtain several conclusions: 1) The use of mobile devices is an effective methodology for student learning, promotion of student participation at the classroom and saving economic resources in our university. 2) The use of this strategy is valued positively by the students. 3) There would be desirable the development and implementation of an in-house application that allowed a proper identification, an increased safety and connectivity, as well as a normative frame that gives validity to the evaluations performed with mobile applications.
Description
Keywords
Citation
- Awedh A, Mueen A, Zafar B, Manzoor U. 2014. Using Socrative and Smartphones for the support of collaborative learning. International Journal on Integrating Technology in Education (IJITE) 3(4): 17-24. - Bae JH, Kim SK. 2014. Research on educational use of smart-phone applications with smart clicker technique. In H.-Y. Jeong et al. (eds.), Advances in Computer Science and Its Applications, Lecture Notes in Electrical Engineering 279: 597-602. - Blasco-Arcas L, Buil I, Hernández-Ortega B y Sese FJ. 2013. Using clickers in class. The role of interactivity, active collaborative learning and engagement in learning performance. Computers and education. 62 (3): 102–110. - De Gagne JC. 2011. The impact of clickers in nursing education: A review of literature. Nurse Education Today. 31 (8): e34–e40. - Domínguez A, Saenz-de-Navarrete J, de-Marcos L, Fernández-Sanz L y Pagés C. 2013. Gamifying learning experiences: Practical implications and outcomes. Computers & Education 63: 380–392. - Gómez-Abecia S, Gil-Serna J, González-Bogaz I y Navarro-García F. 2006. Revisiting Winogradsky column to explore molecular biology methods in microbial ecology. 2nd FEMS Congress of European Microbiologists. Madrid. - Marañón Martínez MA y Melgar Jorge E. 2014. Micorrizas: ¿un seguro de vida? Reduca (Recursos Educativos). Serie Congresos Alumnos. 4 (10): 121. ISSN: 1989-5003. - O’Bannon BW, Thomas K. 2014. Teacher perceptions of using mobile phones in the classroom: Age matters! Computers & Education 74: 15–25.