Publication:
Una aproximación al Trabajo Social desde la óptica de la Psicología positiva (virtudes y fortalezas)

Loading...
Thumbnail Image
Full text at PDC
Publication Date
2013
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Complutense de Madrid
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
La Psicología positiva es una ciencia social de desarrollo relativamente reciente que analiza las bases del bienestar psicológico a partir de las fortalezas y virtudes de cada individuo y de sus potencialidades de influir en los otros para el logro de la plenitud y desarrollo personal. En el marco de la Psicología positiva se aplicó el test VIA-IS a 186 estudiantes de primer curso de Grado en Trabajo Social en la Universidad Complutense de Madrid durante el curso 2011-2012. El objetivo de la presente investigación era establecer el perfil de virtudes y fortalezas que el estudiante de Grado considera claves en su futuro desempeño como trabajador social. Las virtudes de Humanidad y Justicia fueron las que se consideraron más relevantes por parte de los estudiantes, tal y como se esperaba, puesto que estas virtudes son básicas a la hora de influir en la voluntad de otras personas, desde el respeto de la individualidad del usuario, hacia un estado de bienestar (Peterson & Seligman, 2004)
Positive psychology is a social science of relatively recent development that analyzes the bases of psychological wellbeing from the strengths and virtues of each individual and their potential to influence others to achieve the fullness and personal development. In the context of Positive Psychology VIA-Is test was applied to 186 first grade of Social Work students at the University Complutense of Madrid during 2011-2012. The aim of this investigation was to establish the profile of virtues and strengths which the student considers the key for the future performance as a social worker. The virtues of Humanity and Fairness were considered the most relevant by the students, as expected, because of these virtues are essential when they come to influence the will of others, respecting the individuality of user to a state of wellbeing (Peterson &Seligman, 2004).
Description
UCM subjects
Unesco subjects
Keywords
Citation
Avia, M. D. y Vázquez, C. (1998). Optimismo inteligente. Madrid: Alianza Editorial. Brdar, I. y Kashdan, T. B. (2010). Character strengths and well-being in Croatia: An empirical investigation of structure and correlates. Journal of Research in Personality, 44, 151-154. doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.jrp.2009.12.001 Chan, W. (2003). Analyzing ipsative data in psychological research. Behaviormetrika, 30, 99-121. Cuadra, H. y Florenzano, R. (2003). El bienestar subjetivo: hacia una psicología positiva. Revista de Psicología de la Universidad de Chile, 12, 83-96. Dahlsgaard, K., Peterson, C. y Seligman, M. E. P. (2005). Shared virtue: The convergence of valued human strengths across culture and history. Review of General Psychology, 9, 209-213. De la Paz, E. (2011). La intervención en Trabajo Social desde la perspectiva de las fortalezas. Cuadernos de Trabajo Social, 24, 155-163. Fernández-Abascal, E. (coord.) (2009). Emociones positivas. Madrid: Pirámide. Ficher, R. (2004). Standardization to account for cross-cultural response bias a classification of Score Adjustment Procedures and Review of Research in JCCP. Journal of Cross-Cultural Psychology. 35, 263-282. Frias, A., Watkins, P. C., Webber, A. C. y Froh, J. J. (2011). Death and gratitude: Death reflection enhances gratitude. The Journal of Positive Psychology, 6, 154-162. Jiménez, V. (2011). Psicología Positiva. En A. Puente (ed.) Psicología contemporánea básica y aplicada (pp. 567-589). Madrid: Pirámide. Kruskal, J. B. y Wish, M. (1978). Multidimensional scaling. Sage University Paper, 7. London: Sage. Littman-Ovadia, H. y Lavy, S. (2012). Character Strenghts in Israel. Hebrew adaptation of the VIA Inventory of Strengths. European Journal of Psychological Assessment, 28, 41-50. doi:http://dx.doi.org/10.1027/1015-5759/a000089 Loker, T. (2009). Character strengths and virtues of young internationally adopted Chinese children: A longitudinal study from preschool to school age. Theses and Dissertations. Paper 2069. doi: http://scholarcommons.usf.edu/etd/2069 Martínez, M. L. (2006). El estudio científico de las fortalezas trascendentales desde la Psicología Positiva. Clínica y Salud, 17, 245-258. Matthews, M. D., Eid, J., Kelly, D., Bailey, J. K. S. y Peterson, C. (2006). Character Strengths and Virtues of Developing Military Leaders: An International Comparison. Military Psychology, 18 (Suppl.), 57-68. Macdonald, C., Bore, M. y Munro, D. (2008). Values in action scale and the Big 5: an empirical indication of structure. Journal of Research in Personality, 42, 787-799. McCullough, M. E., Kilpatrick, S. D., Emmomns, R. A. y Larson, D. B. (2001). Is gratitude a moral affect? Psychological Bulletin, 127, 249-266. Park, N. y Peterson, C. (2006). Moral competence and character strengths among adolescents: The development and validation of the Values in Action Inventory of Strengths for Youth. Journal of adolescence, 29, 891-909. Peterson, C. y Park. N. (2006). Character strengths in organizations. Journal of Organizational Behavior, 27, 1149-1154. Peterson, C. y Park, N. (2009). El estudio científico de las fortalezas humanas. En C. Vázquez & G. Hervás (Coords.) (2009): La ciencia del bienestar. Fundamentos de una Psicología Positiva (pp. 181-207). Madrid: Alianza Editorial. Peterson, C., Park, N. y Seligman, M. E. P. (2006). Greater strengths of character and recovery from illness. The Journal of Positive Psychology, 1, 17-26. Peterson, C. y Seligman, M. E. P. (2004). Character Strengths and Virtues. A handbook and classification. Nueva York: Oxford University Press. Seligman, M. E. P. y Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive Psychology. An introduction. American Psychologist, 55, 5-14. Shimai, S., Otake, K., Park, N., Peterson, C. y Seligman, M. E. P. (2006). Convergence of character strengths in American and Japanese young adults. Journal of Happiness Studies, 7, 311-322. doi: http://dx.doi.org/10.1007/s10902-005-3647-7 Steen, T. A., Kachorek, L. V. y Peterson, C. (2003). Character strengths among youth. Journal of Youth and Adolescence, 32, 5-17. Taylor, S. E., Kemeny, M. E., Reed, G. M., Brower, J. E. y Gruenewald, T. L. (2000). Psychological resources, positive illusions and health. American Psychologist, 55, 99-109. Thun, B. y Kelloway, E. K. (2011). Virtuous leaders: Assessing character strengths in the workplace. Canadian Journal of Administrative Sciences, 28, 270-283. Universidad de Pennsylvania. (1, enero 2006, enero 1). Centro Virtual de Psicología Positiva. Cuestionario VIA de fortalezas personales. [On line]. Disponible en: http://www.authentichappiness.sas.upenn.edu/ Default.aspx (consultado en mayo de 2013). Vázquez, C. (2006). La Psicología Positiva en perspectiva. Papeles del Psicólogo, 27, 1-2. Vera, B. (2008). Psicología Positiva. Una nueva forma de entender la Psicología. Madrid: Calamar Ediciones.
Collections