Impacto
Downloads
Downloads per month over past year
Tello Ruiz-Pérez, Arturo (2014) En otras palabras, cantando : unas ideas sobre la cita melódica en la Edad Media. In Allegro cum laude. Estudios musicológicos en homenaje a Emilio Casares. María Nagore and Víctor Sánchez (eds.). Música Hispana. Textos. Estudios (19). ICCMU, Madrid, pp. 283-291. ISBN 978-84-89457-51-5
Preview |
PDF
196kB |
Official URL: http://iccmu.es/
Abstract
La Edad Media valoró enormemente la originalidad y la creatividad, aunque estas cualidades no sólo las engarzó en la cadena de la imaginación –tal como nosotros solemos hacer hoy día–, sino que quedaron enmarcadas en el campo de la memoria. De este modo, la asunción habitual de que la memoria es un medio exclusivo de una sociedad oral no parece ser del todo satisfactoria, ya que en la Edad Media la memoria estaba presente por igual en los estratos sociales más cultivados e instruidos. Sin ir más lejos, durante el periodo medieval, la influencia de una pedagogía heredada (con raíces retóricas del mundo clásico) supuso que la memoria cultivada (así como la apropiación afectiva de materiales preexistentes) permaneciese como algo esencial para la cultura instruida por ser considerada decisiva no sólo para la lectura y la composición, sino también para la formación del carácter. Este estudio propone algunos pensamientos, con ejemplos venidos tanto de lo sacro como de lo profano, sobre este asunto.
Resumen (otros idiomas)
The Middle Ages greatly valued originality and creativity, although these qualities were not only linked in the long chain of imagination (as we usually do today), but they were also framed in the field of memory. Therefore, the usual assumption that memory is an exclusive resource of an oral society does not seem to be entirely satisfactory: in the Middle Ages the memory was equally present in the more cultured and literary social strata. In fact, during the medieval period, the influence of an inherited pedagogy (from Classical rhetorical roots) meant that the cultivated memory (and the affective appropiation of preexistent material) remained fundamental to medieval literary culture because it was understood as essential not only to reading and composition, but also to the formation of character. This paper suggest some thoughts and sacred and profane examples on this issue.
Item Type: | Book Section |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Música medieval; Oralidad y escritura; Audiencia y recepción; Intertextualidad; Contrafactum; Canto llano; Canto gregoriano; Exégesis bíblica medieval; Himnología; Ave maris stella; Significado y uso de la citación; Canción de trovadores y troveros; Análisis de la citación; Tropos litúrgicos; Tropos y secuencias; Alusión; Alfonso X el Sabio; Cantigas de Santa María; Canto de la Sibila; Musicología medieval; Literatura medieval; Estudios medievales; Musicología cultural. |
Palabras clave (otros idiomas): | Medieval music; Orality-Literacy Studies; Audience and Reception Studies; Intertextuality; Contrafactum; Plainchant; Gregorian Chant; Biblical Medieval Exegesis; Hymnology; Ave maris stella; Semantics and Pragmatics of Quotation; Troubadour and Trouvère Song; Citation Analysis; Liturgical tropes - liturgical chant; Tropes and Sequences; Music and Allusion; Alfonso X el Sabio; Cantigas de Santa Maria; Sybils; Medieval Musicology; Medieval Literature; Medieval Studies; Cultural Musicology |
Subjects: | Social sciences > Sociology > Religion Social sciences > Information science > Mass media audiences Social sciences > Information science > Audio-visual communication Social sciences > Information science > Communication Social sciences > Information science > Interpersonal communication Humanities > Philosophy > Aesthetics Humanities > Philosophy > Hermeneutics Humanities > History > Middle Ages-History Humanities > Music Humanities > Music > Composers Humanities > Music > Medieval Music Humanities > Music > Church music Humanities > Music > Vocal music Humanities > Fine Arts > Aesthetics Humanities > Religion > Bible Humanities > Religion > Christianity Humanities > Religion > Theology Humanities > Education > Art study and teaching Humanities > Education > Music instruction and study Humanities > Philology > Criticism Humanities > Philology > Literature Humanities > Philology > Poetry Humanities > Philology > Latin philology Humanities > Philology > Romance philology Humanities > Philology > Spanish and Spanish American literature |
ID Code: | 29177 |
Deposited On: | 13 Mar 2015 09:20 |
Last Modified: | 13 Mar 2015 09:20 |
Origin of downloads
Repository Staff Only: item control page