Publication: En otras palabras, cantando : unas ideas sobre la cita melódica en la Edad Media
Loading...
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2014
Authors
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
ICCMU
Abstract
La Edad Media valoró enormemente la originalidad y la creatividad, aunque estas cualidades no sólo las engarzó en la cadena de la imaginación –tal como nosotros solemos hacer hoy día–, sino que quedaron enmarcadas en el campo de la memoria. De este modo, la asunción habitual de que la memoria es un medio exclusivo de una sociedad oral no parece ser del todo satisfactoria, ya que en la Edad Media la memoria estaba presente por igual en los estratos sociales más cultivados e instruidos. Sin ir más lejos, durante el periodo medieval, la influencia de una pedagogía heredada (con raíces retóricas del mundo clásico) supuso que la memoria cultivada (así como la apropiación afectiva de materiales preexistentes) permaneciese como algo esencial para la cultura instruida por ser considerada decisiva no sólo para la lectura y la composición, sino también para la formación del carácter. Este estudio propone algunos pensamientos, con ejemplos venidos tanto de lo sacro como de lo profano, sobre este asunto.
The Middle Ages greatly valued originality and creativity, although these qualities were not only linked in the long chain of imagination (as we usually do today), but they were also framed in the field of memory. Therefore, the usual assumption that memory is an exclusive resource of an oral society does not seem to be entirely satisfactory: in the Middle Ages the memory was equally present in the more cultured and literary social strata. In fact, during the medieval period, the influence of an inherited pedagogy (from Classical rhetorical roots) meant that the cultivated memory (and the affective appropiation of preexistent material) remained fundamental to medieval literary culture because it was understood as essential not only to reading and composition, but also to the formation of character. This paper suggest some thoughts and sacred and profane examples on this issue.
The Middle Ages greatly valued originality and creativity, although these qualities were not only linked in the long chain of imagination (as we usually do today), but they were also framed in the field of memory. Therefore, the usual assumption that memory is an exclusive resource of an oral society does not seem to be entirely satisfactory: in the Middle Ages the memory was equally present in the more cultured and literary social strata. In fact, during the medieval period, the influence of an inherited pedagogy (from Classical rhetorical roots) meant that the cultivated memory (and the affective appropiation of preexistent material) remained fundamental to medieval literary culture because it was understood as essential not only to reading and composition, but also to the formation of character. This paper suggest some thoughts and sacred and profane examples on this issue.
Description
UCM subjects
Religión (Sociología) , Audiencia y difusión de los medios , Comunicación audiovisual , Comunicación social , Comunicación interpersonal , Estética (Filosofía) , Hermeneútica , Historia medieval , Música , Compositores , Música medieval , Música sacra , Música vocal , Estética (Bellas Artes) , Biblia , Cristianismo , Teología , Educación artística (Educación) , Enseñanza de la Música , Crítica textual , Literatura , Poesía , Filología latina , Filología románica , Literatura española e hispanoamericana
Unesco subjects
6301.10 Sociología de la Religión , 6308 Comunicaciones Sociales , 7202.02 Hermenéutica , 5504.03 Historia Medieval , 6203.06 Música, Musicología , 6203.06 Música, Musicología , 6203.06 Música, Musicología , 6203.06 Música, Musicología , 6203.05 Estética de las Bellas Artes , 5506.21 Historia de las Religiones , 6202.01 Critica de Texto , 5701.07 Lengua y Literatura , 5505.10 Filología , 5505.10 Filología
Keywords
Citation
Adolphe Félix Gatien-Arnoult (ed.): Las flors del gay saber estier dichas las leys d’amors, 3 vols., Toulouse, J.-B. Paya, 1841
Alexander Hermann Schutz (ed.): Poesies de Daude de Pradas, Toulouse / París, Edouard Privat / Henri Didier, 1933
Alfred Pillet (ed.), con Henry Carsterns: Bibliographie der troubadours, Halle, Niemeier, 1933
Andrea Rose Recek: The Aquitanian Sacred Repertoire in its Cultural Context. An Examination of Petri clavigeri kari, In hoc anni circulo, and Cantu miro summa laude, M. A. University of Oregon, 2008
Arturo Tello Ruiz-Pérez: “Sobre el amor y el fervor. Música, piedad y corte en los reinos hispanos medievales”, Anales de Historia del Arte, nº extra 2, 2013, pp. 369-386 [http://eprints.ucm.es/26860/]
Bruno Stäblein: “Eine Hymnusmelodie als Vorlage einer provenzalischen Alba”, Miscelánea en homenaje a monseñor Higinio Anglés, 2 vols., Barcelona, CSIC, 1958-1961, vol. 2, pp. 889-894
Bruno Stäblein: Hymnen I. Die mittelalterlichen Hymnenmelodien des Abendlandes, Monumenta Monodica Medii Aevi 1, Kassel, Bärenreiter, 1956
Catherine Léglu: Between Sequence and Sirventes. Aspects of Parody in the Troubadour Lyric, Oxford, Legenda, 2000
Douglas Kelly: The Conspiracy of Allusion: Description, Rewriting and Authorship from Macrobius to Medieval Romance, Leiden, Brill, 1999
Günther Weiss (ed.): Introitus-Tropen I. Das Repertoire der südfranzösische Tropare des 10. und 11. Jahrhunderts, Monumenta Monodica Medii Aevi 3, Kassel, Bärenreiter, 1970
Howell D. Chickering y Margaret Louise Switten (eds.): The Medieval Lyric, 4 vols., South Hadley, M.A., Mount Holyoke College, 2001 (edición revisada de la de 1988)
Jean Boutiere; Alexander Herman Schutz; Irenee-Marcel Cluzel (eds.): Biographies des troubadours. Textes provencaux des XIIIe et XIVe siecles, París, Nizet, 1964
Leslie T. Topsfield: Troubadours and Love, Londres / Nueva York, Cambridge University Press, 1975
Liber usualis missae et officii pro dominicis et festis I. vel II. classis, Benedictinos de Solesmes (ed.), Tournai, Desclée & Co., 1956
Margaret Switten: “Modèle et variations: Saint-Martial de Limoges et les troubadours”, Contacts de langues, de civilisations, et intertextualité, Actes du IIIème Congrès International de l’Association Internationale d’Études Occitanes, Montpellier, 20-26 septembre 1990, Gérard Gouiran (ed.), 3 vols., Montpellier, Université Paul Valéry, 1992, vol. 2, pp. 679-96
Margot Fassler: Gothic Song. Victorine Sequences and Augustinian Reform in Twelfth-Century Paris, Cambridge: Cambridge University Press, 1993
Marie-Noël Colette: “Le Salve regina en Aquitaine au XIIème siècle: l´auteur du Salve”, Cantus Planus: Papers Read at the Fourth Meeting, Pécs, Hungary, 3-8 September 1990, László Dobszay, Ágnes Papp y Ferenc Sebó (eds.), Budapest, Hungarian Academy of Sciences / Institute for Musicology, 1992
Marie-Rose Bonnet: “Le clerc et le troubadour dans les Vidas provençales”, Le Clerc au Moyen Âge, Aix-en-Provence, Presses universitaires de Provence, 1995
Marko Juvan: History and Poetics of Intertextuality, West Lafayette, IN, Purdue University Press, 2008
Moshe Lazar: Amour courtois et “fin ‘amours” dans la littérature du Xlle siècle, Paris, Librairie C. Klincksieck, 1964
Patricia Peláez Bilbao: “Oh stella maris. La Virgen como modelo de vida a través de la secuencia medieval”, La mujer en las artes, Magdalena de Lapuerta Montoya (ed.), Madrid, Instituto de Humanidades Ángel Ayala-CEU, 2005
Peter Dronke: Poetic Individuality in the Middle Ages: New Departures in Poetry. 1000-1150, Londres, Westfield College, University of London, 1986
René Lavaud (ed.): Poésies complètes du troubadour Peire Cardenal, Toulouse, Privat, 1957
René-Jean Hesbert (ed.): Corpus antiphonalium officii, Rerum ecclesiasticarum documenta, Series maior, Fontes 7-12, 6 vols., Roma, Herder, 1963-79
Robert White Linker: A Bibliography of Old French Lyrics, Romance Monographs 31, University, Mississippi, Romance Monographs, 1979
Roger Boase: The Origin and Meaning of Courtly Love. A Critical Study of European Scholarship, Manchester, Manchester University Press, 1977
Stephen C. Jaeger: The Origins of Courtliness: Civilizing Trends and the Formation of Courtly Ideals, 939-1210, Philadelphia, University of Pennsylvania, 1985
William Irwin: “What Is an Allusion?”, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 59/3, 2001, pp. 287-297
Wulf Arlt: “Zur Interpretation zweier Lieder: A madre de Deus und Reis glorios”, Basler Jahrbuch für historische Musikpraxis, 1, 1977, pp. 117–30