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The Somosaguas palaeontology project: an envision of Nieves López Martínez for linking science and society

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Full text at PDC
Publication Date
2012
Authors
Fesharaki, Omid
Torices, Angélica
García Yelo, Blanca A.
Tejedor Navarro, Natalia
Ossa, Lucía de la
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Sociedad Española de Paleontología
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The palaeontological site of Somosaguas is located in Pozuelo de Alarcón, to the west of the city of Madrid (Spain), and contains fossils of Miocene age corresponding to 24 species of micro- and macromammals as well as other vertebrates. The Somosaguas Palaeontology Project is focused on this site and was coordinated by Nieves López Martínez between 1998 and 2010 as an example of management of a palaeontological site by university students and young researchers. This project began with fi eld seasons for students in natural sciences grades and today is a multidisciplinary project open to students from any university degree. The signifi cance of the investigations around this fossil site is refl ected in a large number of papers published in national and international journals. Additionaly, there are numerous outreach activities in geology and palaeontology with special attention to what we call Social Palaeontology. Finally, this project has a strong commitment to educational innovation in both non-formal (during school visits, open days at the site and science fairs) and formal university education, with the establishment of an introduction to investigation group in order to prepare young researchers in different fi elds of geology, palaeontology and education.
El yacimiento paleontológico de Somosaguas se localiza en Pozuelo de Alarcón, al oeste de la ciudad de Madrid (España), y contiene fósiles de edad miocena correspondientes a 24 especies de micro- y macromamíferos, así como otros vertebrados. El Proyecto Somosaguas de Paleontología se centra en el mismo y fue coordinado por Nieves López Martínez entre 1998 y 2010 como un ejemplo de gestión de un yacimiento paleontológico por parte de estudiantes universitarios y jóvenes investigadores. Este proyecto comenzó con campañas de campo para los estudiantes de las carreras de ciencias naturales y hoy es un proyecto multidisciplinar abierto a estudiantes de cualquier disciplina. La importancia de las investigaciones en torno a este yacimiento se refleja en un gran número de artículos publicados en revistas nacionales e internacionales. Adicionalmente, existen numerosas actividades de divulgación geológica y paleontológica, con especial atención a lo que llamamos Paleontología Social. Finalmente, este proyecto tiene un fuerte compromiso con la innovación educativa tanto en un entorno no formal (durante visitas escolares, jornadas de puertas abiertas en el yacimiento y ferias científicas), como en la educación formal universitaria, con el establecimiento de un grupo de introducción a la investigación cuyo objetivo es preparar jóvenes investigadores en diferentes campos de la geología, la paleontología y la educación.
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