Publication:
Cuadernos de Rusia: desolación y paisaje

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2014
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
Dionisio Ridruejo fue militante de la Falange y participó en la creación y consolidación del Estado franquista desde su puesto de Jefe Nacional de Propaganda. Descontento con el régimen, al que consideraba incapaz de encabezar una auténtica revolución nacional, marchó al Frente del Este con División Azul apoyando la causa hitleriana. Tras su vuelta, Ridruejo evolucionó hasta posiciones socialdemócratas. El presente trabajo analiza críticamente el poemario que Ridruejo escribió sobre su experiencia bélica (Poesía en armas. Cuadernos de Rusia, 1941-1942). A pesar de su indiscutible carácter fascista, el libro presenta rasgos suficientes para que pueda considerársele, no sólo esencial en la propia trayectoria poética del autor, marcada por el remordimiento y el dolor; sino, también, como un precedente de la poesía social que empezó a alumbrar en España sobre los años cincuenta.
Dionisio Ridruejo joined the Falange (Spanish fascist political party), and later participated in the creation and consolidation of the Francoist State from his post of director of propaganda. He grew disappointed with Franco’s regime, because he considered it was incapable of leading a truly national revolution. Consequently, he went to the Eastern Front as a member of the División Azul (Blue Division), supporting the Hitlerian cause. After his return, he developed into social democratic positions. The present work, critically analyses Ridruejo’s poems about his war experience (Poesía en armas [Poetry at arms], Cuadernos de Rusia [Russian Notebooks], 1941-1942). Despite his undeniable fascist character, this book presents enough features to be considered, not only essential in the author’s poetic development, marked by remorse and pain, but also as a precedent of the social poetry which began to appear in Spain around the 1950’s
Description
Unesco subjects
Keywords
Citation