Publication:
Mindfulness y Trabajo Social: análisis exploratorio de la divulgación en la Universidad Complutense de Madrid

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2014-06-16
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
El desarrollo de Mindfulness desde los ámbitos de investigación universitaria y de la salud en América del Norte ha permitido usar estas técnicas para la mejora del bienestar de las personas. Partiendo de la experiencia personal, incorporar en la práctica profesional del Trabajo Social el desarrollo de Mindfulness aporta un nuevo espacio para trabajar a favor del bienestar. Los objetivos de este estudio ha sido visibilizar las aportaciones y beneficios del Mindfulness en Trabajo Social, así como las intervenciones que se están realizando con Mindfulness en la disciplina; y analizar la divulgación que está teniendo en la Facultad de Trabajo Social de la Universidad Complutense de Madrid. Y para ello, se ha utilizado la metodología mixta, mediante las técnicas de encuesta y entrevista. Los resultados obtenidos pusieron de manifiesto que: primero, el Mindfulness se está introduciendo muy lentamente en la Facultad de Trabajo Social de la Universidad Complutense, mediante la docencia en el Grado y los cursos que ofrece la universidad. Y segundo, actualmente la práctica habitual del Mindfulness no está extendida entre el estudiantado aunque recurren a las técnicas en momentos puntuales.
The Mindfulness development from the field of university research and health in North America has allowed using these techniques to improve the people’s welfare. Starting from personal experience, incorporating the development of Mindfulness into professional Social Work practice provides a new space to work for the welfare. The objective of the study was to make visible the contributions and benefits of Mindfulness in Social Work, and the interventions that are being made in the discipline with Mindfulness. Also, analyzing and the disclosure theat it is having on the Faculty of Social Work at the Complutense University of Madrid. And for that, it has been used mixed methodology, using the techniques of survey and interview. The results showed that: firstly, Mindfulness is being introduced slowly at the Faculty of Social Work at the Complutense University, through teaching in the Degree and courses offered by the university. Second, currently the standard practice of Mindfulness is not widespread among the students turn to Mindfulness although at times.
Description
Keywords
Citation
Baer, R.A. (2006). Mindfulness-Based Treatment Approaches: Clinician’s Guide to Evidence Base and Applications. San Diego: Elsevier. Bien, T. (2006). Mindful therapy: a guide for therapists and helping professionals. Boston: Wisdom Publications. Corbetta, P. (2003). Investigación cuantitativa y cualitativa. En Marta Fraile Maldonado (Ed.) Metodología y técnicas de investigación social (34-53). Madrid: McGraw-Hill. Davidson, R. J. (2012). El perfil emocional de tu cerebro. Claves para modificar nuestras actitudes y reacciones. Barcelona: Editorial Destino. Davidson, R.J., Kabat-Zinn, J., Schumacher, J.M., Muller, D., Santorelli, S.F., (2003) alterations in brain and immune function produced by Mindfulness meditation. Psychomatic Medicine, 65, 531-538. Didonna, F. (2011). Manual Clínico de Mindfulness. Bilbao: Desclée. Diex, G. (2013) Mindfulness en la educación, evidencia científica. Blog Nirakara. Recuperado en: http://xurl.es/tjk38 Efe. Zaragoza (2014, 27 de mayo) Expertos de referencia mundial, en el I Congreso de Mindfulness en Zaragoza. Heraldo.es. Recuperado en: http://xurl.es/fvnfv Fang,C. Y., Reibel, D. K., Longacre, M. L., Rosenzweig, S., Campbell, D. E., y Douglas, S. D. (2010).Enhanced psychosocial well-being following participation in a Mindfulness-based stress reduction program is associated with increased natural killer cell activity. The Journal of Alternative and Complementary Medicine, 16(5), 531-538. González Ayuso, M., (2014) Mindfulness y Trabajo Social; estrategias frente al estrés y el malestar laboral con profesionales del Trabajo Social. (Trabajo Grado). Universidad Complutense de Madrid, Madrid. Hayes, S. C. (2004) Acceptance and Commitment Therapy and the New Behavior Therapies: Mindfulness, Acceptance, and Relationship. En Hayes, V. M. Follette, & M. Linehan (Eds.), Mindfulness and acceptance: Expanding the cognitive behavioral tradition (pp. 1-29). New York: Guilford. Recuperado en: http://xurl.es/2b7yr 48 Hayes, S.C., Strosahl, K.D. & Wilson, K.G. (1999). Acceptance and commitment therapy: Nueva York: Guildford Press. Hick, S.F. (2009). Mindfulness and Social Work. Chicago: Lyceum Books. Hick, S. F., Bien, T. (2008). Mindfulness and the Therapeutic Relationship. New York: The Guildford press. [Trad. Gonzalez Raga. D. (2010). Mindfulness y psicoterapia. Barcelona: Kairós]. Hipona, A. Confesiones. Libro XI. Capítulo XX (p. 105). Kabat-Zinn, J. (1990) Full Catastrophe Living: Using the Wisdom of Your Body and Mind to Face Stress, Pain, and Illness. New York: Delta. [Trad. Satrústegui. (2010). Vivir con plenitud las crisis: cómo utilizar la sabiduría del cuerpo y de la mente para afrontar el estrés, el dolor y la enfermedad Barcelona: Kairós]. Kabat-Zinn, J. (2003). Mindfulness-Based Interventions in Context: Past, Present and Future. Clinical Psychology: Science and Practice, 10 (2) 144-156. Kabat-Zinn, J., Wheeler, E., Light, T., Skillings, A., Scharf, M.J., Cropley, TG., et al. (1998) Influence of a Mindfulness meditation-based stress reduction intervention on rates of skin clearing in patients with moderate to severe psoriasis undergoing phototherapy (UVB) and photochemotherapy (PUVA). Psychosomatic Medicine, 60 (5) 625-632. Kirk, W. B., & Ryan, R. M. (2003). The benefits of being present: Mindfulness and its role in psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 84(4), 822-848. Recuperado en: http://xurl.es/dvsgo Lineahn, M.M. (1993). Cognitive-behavioral treatment of borderline personality disorder- Nueva York: Guilford Press. Maroto Sáez, A.L. (2011). Hacia la movilización de la presencia Terapéutica en Trabajo Social. Un enfoque basado en Mindfulness. En V Congreso de Trabajo Social. (pp. 342-347). Madrid: Colegio Oficial de Diplomados en Trabajo Social y Asistentes Sociales de Madrid. McBee, L. (2009). Cuidado de ancianos basado en Mindfulness: comunicar el Mindfulness a ancianos delicados y a sus cuidadores. En F. Didonna (Ed.), Manual Clínico de Mindfulness. Bilbao: Desclée. 49 Moñivas, A., García-Diex, G., García de Silva. R. (2012). Mindfulness (atención plena): concepto y teoría. Portularia, XII, (extra), 83-89. Parra-Delgado, M. (2011). Eficacia de la Terapia Cognitiva Basada en la Conciencia Plena (Mindfulness) en pacientes con fibromialgia. (Tesis doctoral). Universidad de Castilla La Mancha, Albacete. Parra-Delgado, M. Montañés Rodriguez, J., Montañés Sánchez, M. y Bartolomé Gutiérrez, R. (2012). Conociendo Mindfulness, en Ensayos, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 27. Recuperado en: http://xurl.es/esrz5 Pfeifer-Schaupp. U., (2011) atención plena en la pedagogía social. Bases, realización y reslutados de un proyecto didáctico universitario. Fuentes. 11, 195-208. Ruiz Olabuénaga, J.I. (2012). Metodología de la investigación cualitativa. Bilbao: Universidad de Deusto. Santed, M.A., (2014). Mindfulness en la Universidad. En 1st International Meeting on Mindfulness. Zaragoza. Segal, Z.V, Williams, J.M.G y Teasdale, J.D. (2002). Mindfulness-based cognitive therapy for depression: A new approach to preventing relapse. Psychiatric Services, 56 (9), 11-65. Recuperado en: http://xurl.es/fpf2t Siegel, D. J. (2007). The Mindful Brain. New York: Norton & Company. Simón, V. (2007). Mindfulness y Neurobiología. Revista de Psicoterapia, XVII (66-67), 5-30. Simón, V. (2011). Aprender a practicar Mindfulness. Barcelona: Sello Editorial. Nhat Hanh, T. (2000). The Miracle of Mindfulness. Boston: Beacon Press. [Trad. N. Martí (2007) El milagro de Mindfulness. Barcelona: Oniro]. Val C., y Gutierrez Brito, J., (2005) La entrevista cualitativa, en prácticas para la comprensión de la realidad social. Madrid: Mc Graw-Hill, 53-79.