Impacto
Downloads
Downloads per month over past year
Fernández Sande, Manuel (2013) La crisis de la prensa en España: análisis del caso Público, un diario nacido a contracorriente. Vivat Academia (122). pp. 22-39. ISSN 1575-2844
Preview |
PDF
312kB |
Official URL: http://www.vivatacademia.net/index.php/vivat/index
Abstract
Público representa el último intento empresarial de incorporar un diario de información general al mercado de la prensa escrita en España. La breve historia del periódico (2007-2012) coincide con el periodo más recesivo del sector. El diario, vinculado al grupo multimedia liderado por el empresario Jaume Roures, pretendía convertirse desde un posicionamiento ideológico de izquierdas, en un referente informativo de calidad. El análisis de las diferentes variables endógenas – diseño y contenidos informativos, evolución de su difusión y audiencia, gestión comercial,estrategia de distribución, configuración de la estructura organizativa-; así como exógenas –principalmente determinadas por la dinámica del sector y la crisis económica- permiten un mejor conocimiento de lo que supuso este proyecto periodístico.
Resumen (otros idiomas)
Público represents the latest business attempt to incorporate a general daily newspaper to the market of written press in Spain. The brief history of this newspaper (2007-2012) coincides with the most recessive period of this sector. The newspaper, belonging to the multimedia group led by businessman Jaume Roures, tried to be, from a left-wing position, a top-quality information reference. The analysis of the various internal variables – design and information content, difusion and audience evolution, commercial management, distribution strategy, configuration of the organizational structure; and also external variables – especially determined by the dynamics of the sector and the economic crisis – allows for a better understanding of what was intended with this journalistic project.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Empresa informativa; Crisis de la prensa; Medios de Comunicación; Periodismo; Público; Mediapubli |
Palabras clave (otros idiomas): | Media Company; Crisis of the press; Mass Media; Journalism; Público; Mediapubli |
Subjects: | Social sciences > Information science > Information services Social sciences > Information science > Journalism Social sciences > Information science > Press |
ID Code: | 34457 |
Deposited On: | 07 Dec 2015 13:30 |
Last Modified: | 07 Dec 2015 13:30 |
Origin of downloads
Repository Staff Only: item control page