Publication:
Acceso abierto en África: dificultades y desafíos

Loading...
Thumbnail Image
Full text at PDC
Publication Date
2015-11-17
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Complutense de Madrid
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
El movimiento del acceso abierto y la tendencia de los repositorios institucionales en África permiten desarrollar nuevas estrategias para la divulgación de la producción científica en la educación superior. Para conocerlas se ha seleccionado información en la base de datos Registry of Open Access Repository Mandates and Policies (ROARMAP), el directorio de repositorios Directory of Open Access Repositories (OpenDOAR) y el directorio Open Access Directory (OAD). El presente estudio aborda el desarrollo de repositorios, políticas y organizaciones y herramientas que contribuyen a la promoción del acceso abierto. Se presenta los logros alcanzados a favor de visibilidad de la producción científica africana, divulgación del conocimiento y las herramientas de publicación por medio de la vía verde. Hemos notado una participación significativa, aún por expandirse para integrarse al continuo cambio del contexto internacional.
The open access movement and the tendency of institutional repositories in Africa allow develop new strategies for the dissemination of scientific production in higher education. To know them is selected information in the database of the Registry of Open Access Repository Mandates and Policies (ROARMAP), the Directory of Open Access Repositories (OpenDOAR) and the Open Access Directory (OAD). This study addresses the development of repositories, policies and organizations and tools that contribute to the promotion of open access. Achievements in favor of visibility of the African scientific production, dissemination of knowledge and publishing tools through the greenway is presented. We have noticed a significant share, expand yet to join the ever-changing international context.
Description
Unesco subjects
Keywords
Citation
Adams, H. R. (2010). Libraries and Intellectual Freedom in Developing Countries. School Library Monthly, 26(10), 47-48. Chalabi, L., & Dahmane, M. (2011). Open access in developing countries: African open archives. Information Services and Use, 31(3), 111-119. http://doi.org/10.3233/ISU-2012-0640 González, M., Hernández Pérez, J. A., & Al., E. (2009). Proyecto de cooperación técnico e investigador con archivos y bibliotecas africanas lusófonas. En II Conferencia Internacional sobre Brecha Digital e Inclusión Social (Leganés, Madrid, del 28-30 de octubre de 2009). (pp. 1-14). Hart, G., & Kleinveldt, L. (2011). The role of an academic library in research : researchers’ perspectives at a South African University of Technology. South African Journal of Libraries and Information Science, 77(1), 37-50. Recuperado a partir de http://reference.sabinet.co.za/sa_epublication_article/liasa_v77_n1_a5 Karsenti, T., & Lira, M. L. (2011). Las TIC: herramientas eficaces para mejorar la calidad de la educación en África. Revista de investigación en educación, 1(9), 112-121. Recuperado a partir de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4730584 &info=resumen&idioma=SPA Kelly, J., & Eells, L. (2015). Global scholarship: The role of subject repositories in advancing research from the developing world. Coll. res. libr. news, 76(5), 265-268. Recuperado a partir de http://crln.acrl.org/content/76/5/265.short Lehnhard, J. N. (2012). Developing libraries in Lesotho. IFLA journal, 38(3), 243-247. Mutula, S. M. (2012). Library automation in sub Saharan Africa: case study of the University of Botswana. Program, 46(3), 292-307. Recuperado a partir de http://www.emeraldinsight.com/doi/full/10.1108/00330331211244832 Nwagwu, W. E. (2013). Open Access Initiatives in Africa — Structure, Incentives and Disincentives. The Journal of Academic Librarianship, 39(1), 3-10. http://doi.org/10.1016/j.acalib.2012.11.024 Nyambi, E., & Maynard, S. (2012). An investigation of institutional repositories in state universities in Zimbabwe. Information Development, 28(1), 55-67. http://doi.org/10.1177/0266666911425264 OAD. (2015). Open Access Directory. Recuperado 28 de abril de 2015, a partir de http://oad.simmons.edu/oadwiki/Timeline Ocholla, D., Ocholla, L., & Bosire Onyancha, O. (2012). Research visibility, publication patterns and output of academic librarians in sub‐Saharan Africa. Aslib Proceedings, 64(5), 478-493. http://doi.org/10.1108/00012531211263102 Ogunsola, L. A. (2011). Libraries as tools for capacity building in developing countries. Library Philosophy and Practice, 1. OpenDOAR. (2015, septiembre 6). Directory of Open Access Repositories. Recuperado 28 de julio de 2014, a partir de http://www.opendoar.org/ Otando, R. (2010). Access and Output The establishment and development of an institutional repository at the University of Nairobi. Recuperado a partir de http://new.inasp.info/uploads/filer_public/2013/04/08/access_and_output.pdf PANOS. (2011). Common Knowledge: How access to information and ideas can drive development. Panos London iluminating voices, 8. Recuperado a partir de http://panos.org.uk/wp-content/files/2011/03/common_knowledgeeI172y.pdf Pick, J. B., & Sarkar, A. (2015). Digital Divide in Africa. En The Global Digital Divides: Explaining Change (pp. 275-310). Springer-Verlag Berlin Heidelberg. http://doi.org/10.1007/978-3-662-46602-5 Ribeiro, R. M. R. (2012). A tecnologia da informação e comunicação (TIC): fator condicionante da inovação em bibliotecas universitárias. RDBCI, 9(2), 41-48. ROARMAP. (2015). Recuperado 30 de noviembre de 2014, a partir de http://roarmap.eprints.org/ Van Helden, P. (2012). The cost of research in developing countries. EMBO reports, 13(5), 395.