Publication:
Statement validity assessment: myths and limitations

Loading...
Thumbnail Image
Full text at PDC
Publication Date
2015
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
COP
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
This paper examines the applicability and limitations of one of the procedures most commonly used to analyze the credibility of a testimony, the Statement Validity Assessment (SVA). The starting point for a successful implementation is a thorough consideration of the possible sources that could lead to a statement, following the method of falsifiability of hypotheses. Major errors of use are described and the methods for different scenarios to be analyzed are clarified, considering both the relevance of each procedure and its limitations. In conclusion, the dangers of an incorrect or incomplete implementation of SVA, regardless of the hypotheses and the recommended valuation technique, are pointed out, as long as the risk of overgeneralizing the use of content analysis (CBCA).
El presente trabajo analiza la aplicabilidad y limitaciones de uno de los procedimientos más empleado para analizar la credibilidad de un testimonio, el SVA. El punto de partida para su correcta aplicación es una consideración exhaustiva de las posibles fuentes que pudieran dar origen a una declaración siguiendo el método de falsación de hipótesis. Se describen los principales errores en su utilización y se clarifican los métodos indicados para las diferentes hipótesis a ser analizadas, contemplando tanto la pertinencia de cada procedimiento como sus limitaciones. Se concluye acerca de los peligros de una incorrecta o incompleta aplicación del SVA al margen del planteamiento de hipótesis y la técnica recomendada para su valoración, como a su vez el riesgo de sobregeneralizar el uso de los análisis de contenido (CBCA).
Description
Unesco subjects
Keywords
Citation
Aamodt, M. G., y Custer, H. (2006). Who can best catch a liar? A meta-analysis of individual differences in detecting deception. Forensic Examiner, 15(1), 6-11. Akehurst, L., Bull, R., Vrij, A., y Köhnken, G. (2004). The effects of training professional groups and lay persons to use criteria‐based content analysis to detect deception. Applied Cognitive Psychology, 18(7), 877-891. doi: 10.1002/acp.1057 Arntzen, F. (1970). Psychologie der zeugenaussage. Einführung in die forensische aussagepsychologie [Psychology of eyewitness testimony. Introduction to forensic psychology of statement analysis]. Göttingen, Germany: Hogrefe. Bruck, M., y Ceci, S. J. (2009). Reliability of child witnesses’ reports. En J. L. Skeem y S. O. Lilienfeld (Eds.), Psychological science in the courtroom: Consensus and controversy (pp. 149–171). New York, NY: Guilford. Ceci, S. J., y Bruck, M. (1993). Suggestibility of the child witness: a historical review and synthesis. Psychological bulletin, 113(3), 403. doi: 10.1037/0033-2909.113.3.403 Ceci, S. J., Ross, D. F. y Toglia, M. P. (Eds.) (1989). Perspectives on Children’s testimony. London: Springer-Verlag. Contreras, M. J., Silva, E., y Manzanero, A.L. (en revisión). Valoración de capacidades cognitivas en personas con discapacidad intelectual víctimas de delitos sexuales. Eisen, M. L., Quas, J. A., y Goodman, G. S. (Eds.). (2001). Memory and suggestibility in the forensic interview. Mahwah, New Jersey: LEA. Erdmann, K. (2001). Induktion von Pseudoerinnerungen bei Kindern [Induction of pseudomemories in children]. Regensburg, Germany: Roderer. Garrido, E. y Masip, J. (2001). La evaluación psicológica en los supuestos de abusos sexuales. En F. Jiménez (Ed.), Evaluación psicológica forense 1: Fuentes de información, abusos sexuales, testimonio, peligrosidad y reincidencia (pp. 25-140). Salamanca: Amarú. Köhnken, G. (1990). Glaubwuerdigkeit (Credibility). Munich: Psychologie Verlags Union. Köhnken, G. (2004). Statement validity analysis and the ‘‘detection of the truth.’’. En P. A. Granhag y L. A. Strömwall (Eds.), Deception detection in forensic contexts, (pp. 41–63). Cambridge, England: Cambridge University Press. Köhnken, G. (2006). Anomalías de la conducta como indicares de abuso sexual. En T. Fabian, C. Böhm, y J. Romero (Eds.), Nuevos caminos y conceptos en la psicología jurídica (pp. 199-211). Berlin: Lit Verlag. Köhnken, G. (2014). Fehlerquellen in aussagepsychologischen Gutachten. En R. Deckers y G. Köhnken (Eds.), Die Erhebung und Bewertung von Zeugenaussagen im Strafprozess (pp. 1-41). Berlin: Berlin Wissenschafts. Köhnken, G., y Steller, M. (1988). The evaluation of the credibility of child witness statements in German procedural system. En G. Davies y J. Drinkwater (Eds.), The child witness: Do the courts abuse children? (Issues in Criminological and Legal Psychology, no. 13) (pp. 37-45). Leicester, United Kingdom: British Psychological Society. Loftus, E. F. (1996). Eyewitness testimony. Harvard University Press. Loftus, E. F. (2005). Planting misinformation in the human mind: A 30-year investigation of the malleability of memory. Learning and Memory, 12, 361–366. doi: 10.1101/ lm.94705 Loftus, E. F. y Davis, D. (2006). Recovered memories. Annual Review of Clinical Psychology, 2, 469-498. doi: 10.1146/annurev.clinpsy.2.022305.095315 Loftus, E. F. y Pickrell, J. E. (1995). The formation of false memories. Psychiatric Annals, 25, 720-725. Manzanero, A. L. (1991). Realidad y Fantasía: Credibilidad, Metamemoria y Testimonio. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid. doi: 10.13140/2.1.1923.6808 Manzanero, A. L. (1994). Recuerdo de sucesos complejos: Efectos de la recuperación múltiple y la tarea de recuerdo en la memoria. Anuario de Psicología Jurídica, 4, 9-23. Manzanero, A. L. (1996). Evaluando el testimonio de menores testigos y víctimas de abuso sexual. Anuario de Psicología Jurídica, 6, 13-34. Manzanero, A. L. (2001). Procedimientos de evaluación de la credibilidad de las declaraciones de menores víctimas de agresiones sexuales. Revista de Psicopatología Clínica, Legal y Forense, 1(2), 51-71. Manzanero, A. L. (2004). ¿Son realmente diferentes los relatos sobre un hecho real y los sugeridos? Anuario de Psicología Jurídica, 14, 115-139. Manzanero, A. L. (2009). Análisis de contenido de memorias autobiográficas falsas. Anuario de Psicología Jurídica, 19, 61-72. Manzanero, A. L. (2010). Memoria de Testigos: Obtención y valoración de la prueba testifical. Madrid: Pirámide. Manzanero, A. L., Alemany, A., Recio, M., Vallet, R. y Aróztegui, J. (2015). Credibility assessment of statements given by people with learning disability. Anales de Psicología, 31(1), 338-344. doi:10.6018/analesps.31.1.166571 Manzanero, A. L. y Barón, S. (2014). Características de las memorias en niños preescolares: obtención y evaluación de sus recuerdos. En M. Meriño (Coord.), Los delitos sexuales desde una perspectiva interdisciplinaria (pp. 51-83). Santiago de Chile: Ediciones Jurídicas de Santiago. Manzanero, A. L., Contreras, M. J., Recio, M., Alemany, A. y Martorell, A. (2012). Effects of presentation format and instructions on the ability of people with intellectual disability to identify faces. Research in Developmental Disabilities, 33, 391-397. doi:10.1016/j.ridd.2011.09.015 Manzanero, A. L. y Diges, M. (1993). Evaluación subjetiva de la exactitud de las declaraciones: La credibilidad. Anuario de Psicología Jurídica, 3, 7-27. Manzanero, A. L. y Diges, M. (1994a). El papel de la preparación sobre el recuerdo de sucesos imaginados y percibidos. Cognitiva, 6, 27-45. Manzanero, A. L. y Diges, M. (1994b). Análisis de la credibilidad de recuerdos percibidos e imaginados. Apuntes de Psicología, 41-42, 81-92. Manzanero, A. L. y Diges, M. (1995). Effects of preparation on internal and external memories. En G. Davies, S.M.A. Lloyd-Bostock, M. McMurran y C. Wilson (Eds.), Psychology, law and criminal justice. International developments in research and practice (pp. 56-63). Berlin: W. De Gruyter & Co. Manzanero, A. L. y González, J. L. (2013). Avances en Psicología del Testimonio. Santiago de Chile: Ediciones Jurídicas de Santiago. Manzanero, A. L., Recio, M., Alemany, A. y Cendra, J. (2013). Atención a víctimas con discapacidad intelectual. Madrid: Fundación Carmen Pardo-Valcarce. Masip, J. y Garrido, E. (2007). La evaluación del abuso sexual infantil. Análisis de la validez de las declaraciones del niño. Alcalá de Guadaíra, Sevilla: MAD. Popper, K. R. (1959). The logic of scientific discovery. London: Hutchinson. Raskin, D. C. y Esplin, P. W. (1991). Statement validity assessment: Interview procedures and content analysis of children's statements of sexual abuse. Behavioral Assessment, 13(3), 265-291. Scott, M. T., Manzanero, A. L., Muñoz, J. M., y Köhnken, G. (2014). Admisibilidad en contextos forenses de indicadores clínicos para la detección del abuso sexual infantil. Anuario de Psicología Jurídica, 24, 57-63. doi:10.1016/j.apj.2014.08.001 Sporer, S. L., y Sharman, S. J. (2006). Should I believe this? Reality monitoring of accounts of self‐experienced and invented recent and distant autobiographical events. Applied Cognitive Psychology, 20(6), 837-854. doi: 10.1002/acp.1234 Steller, M., y Köhnken, G. (1989). Criteria-Based Content Analysis. En D. C. Raskin (Ed.), Psychological methods in criminal investigation and evidence (pp. 217-245). New York: Springer-Verlag. Toglia, M. P., Read, J. D., Ross, D. F., y Lindsay, R. C. L. (Eds.)(2007), The handbook of eyewitness psychology: Memory for events. London: LEA. Trankell, A. (1972). Reliability of evidence. Stockholm: Rotobeckman Tversky, A., y Kahneman, D. (1974). Judgment under uncertainty: Heuristics and biases. Science, 185, 1124-1131. doi: 10.1126/science.185.4157.1124 Undeutsch, U. (1967). Beurteilung der glaubhaftigkeit von aussagen [Evaluation of statement credibility/ Statement validity assessment]. In U. Undeutsch (Ed.), Hand-buch der Psychologie (Vol. 11: Forensische Psychologie, pp. 26-181). Göttingen, Germany: Hogrefe. Volbert, R. y Steller, M. (2014). Is this testimony truthful, fabricated, or based on false memory? Credibility assessment 25 years after Steller and Köhnken (1989). European Psychologist, 19, 207-220. doi: 10.1027/1016-9040/a000200 Vrij, A. (2005). Criteria-Based Content Analysis: A Qualitative Review of the First 37 Studies. Psychology, Public Policy, and Law, 11(1), 3-41. doi: 10.1037/1076-8971.11.1.3 Vrij, A., Akehurst, L., Soukara, S. y Bull, R. (2004a). Let me inform you how to tell a convincing story: CBCA and reality monitoring scores as a function of age, coaching, and deception. Canadian Journal of Behavioural Science, 36, 113-126. doi: 10.1037/h0087222 Vrij, A., Akehurst, L., Soukara, S. y Bull, R. (2004b). Detecting deceit via analysis of verbal and nonverbal behavior in children and adults. Human Communication Research, 30, 1, 8-41. doi: 10.1111/j.1468-2958.2004.tb00723.x Westcott, H. L., Davies, G. M. y Bull, R. (Eds.). (2003). Children's testimony: A handbook of psychological research and forensic practice (Vol. 45). John Wiley & Sons.
Collections