Publication:
Las nuevas plataformas televisivas en España y su influencia en el mercado

Loading...
Thumbnail Image
Full text at PDC
Publication Date
2014
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad de la Laguna
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
Los procesos de absorción de las cadenas Cuatro y La Sexta por Telecinco y Antena 3, respectivamente, han configurado un nuevo mapa audiovisual en España. Las dos nuevas plataformas mediáticas, denominadas ahora Mediaset España y Atresmedia, han acumulado un considerable poder en la facturación televisiva, la configuración de las audiencias y la gestión publicitaria de la televisión en abierto. El objetivo es analizar las causas de estas integraciones, su influencia en el mercado televisivo español, y comprobar si afectan —en cuanto a ―mercados relevantes‖—, a la supervivencia de otros concurrentes. Metodología. Parte de la Economía Política de la Comunicación, que proporciona un marco teórico integrado, que se centra especialmente en la propiedad y la concentración de los medios de comunicación. Resultados y conclusiones. La conclusión general es que, desde el año 2010, fecha de la primera operación, el mercado audiovisual ha visto modificadas sus condiciones de competencia.
The acquisition of the Cuatro and La sexta television networks by Telecinco and Antena 3, respectively, has configured a new audiovisual landscape in Spain. The two new media platforms, now known as Mediaset España and Atresmedia, have accumulated considerable power in the free-to-air television market in terms of revenue, audience configuration and advertising sales figures. The objective of this article is to analyse the causes of these mergers, their influence on the Spanish television market, and to establish whether they put at risk -in terms of ―relevant markets‖-the survival of other players. Method. The study is based on the principles of the political economy of communication, which provides an integrated theoretical framework focused on media ownership and concentration. Results and conclusions. The overall conclusion is that, since 2010, when the first concentration deal was closed, the conditions of competition of the Spanish audiovisual market have been modified.
Description
Unesco subjects
Keywords
Citation
H Ahn & BR Litman (1997): ―Vertical Integration and Consumer Welfare in Cable Industryie‖. Journal of Broadcasting and Electric Media, 41, 453-477. AB Albarran (2010): The Media Economy. Londres: Routledge. G Alcolea Díaz & MJ Pérez Serrano (2013): ―Análisis de las recientes actuaciones de la Comisión Nacional de la Competencia sobre el sector audiovisual‖, en García Santamaría, J.V. (ed.): Concentración y pluralismo en los medios de comunicación españoles. La Laguna: Cuadernos Artesanos de Comunicación, nº 38, pp. 59-88. L Alfaro, et al. (2010): ―Trade Policy and Firm Boundaries‖. NBER Worjing, Pap. 16118. JM Álvarez Monzoncillo (2011): La televisión etiquetada: nuevas audiencias, nuevos negocios. Barcelona: Ariel/Fundación Telefónica. JP Artero, M Herrero, A Sánchez-Tabernero (2005): ―Monopolio, oligopolio y competencia en los últimos quince años de televisión en España‖. En Sphera Pública, Nº 5. pp. 83-98. BH Bagdikian (1997): The New Media Monopoly. Boston: Beacon Press. J J Bas, AI Segovia, C Llorens, N Almirón, H Grau & R Suárez (2011): ―Communication Policies and Protection of Pluralism in the European Unión and the United States‖. Comunicación y Sociedad, vol. XXIV, nº 2, pp. 8-40. A Brink Lund & Ch Edelvold Berg (2009): ―Denmark, Sweden and Norway. Television diversity by duopolistic competition and Co-regulation. The International Gazette, 71(1-2), 19-37. E Bustamante (2009): ―Un análisis consolidado de análisis sobre el futuro audiovisual digital‖ (prólogo). En Francés i Doménec, M. (edic.): Hacia un nuevo modelo televisivo. Barcelona: Gedisa. F Campos Freire (2013): ―A recuperación do valor editorial e a reconversión dos modelos de negocio das empresas de contidos‖. En López, X., Rivas, M. & Aneiros, R. (Coord.): A comunicación en Galicia 2013. Santiago de Compostela: Consello da Cultura Galega. SM Chan-Olmsted (1998): ―Mergers, Acquisitions, and Convergence: The Strategic Alliances of Broadcasting, Cable Television, and Telephone Services‖. The Journal of Media Economics, 11(3), 33-46. D Croteau & W Hoynes (2001): The business of media: Corporate media and the public interest. Thousand Oaks, California: Sage. BM Cunningham & PJ Alexander (2004): ―A Theory of Broadcast Media Concentration and Commercial Advertising‖. Journal of Public Economy Theory, 6(4), 557-575. G Doyle (2003): Media Ownership. London: Sage. P Faustino (2010): Pluralismo, concentraçao dos media e cidadania. Lisboa: Media XXI/Formal Press. JV García Santamaría (2013): ―Televisión y concentración en España: el duopolio de Mediaset y Atresmedia‖. Palabra Clave 16 (2), pp. 366-397. L George (2007): ―What´s fit to print: the effect of ownership concentration on product variety in daily newspaper markets‖. Information Economics and Policy, 19(3-4), 285-303. E Lanza & G Buquet (2011): La televisión privada comercial en Uruguay. Caracterización de la concentración de la propiedad, de las audiencias y la facturación. Montevideo: Fundación Friedrich-Ebert-Stitung. J López Villanueva (2011): ―La reconfiguración de la cadena de valor‖. En JM Álvarez Monzoncillo: La televisión etiquetada: nuevas audiencias, nuevos negocios, pp. 9-31. Barcelona: Ariel/Fundación Telefónica. G Mastrini & M Becerra (2012): ―Media Ownership, Oligarchies and Globalization: Media Concentration in South America‖. En Winseck, D. & Yong Jin, D. (coord.): The Political Economies of Media. Bloomsbury Academic, pp. 66-83. RW McChesney (2002): ―The Global Reestructuring of Media Ownership‖. En: M Roboy (ed.): Global Media Policy in the New Millennium. Lutton: Lutton University Press, pp. 149-162. P Mendi, R Moner Colonques & J Sempere Monerris (2011): ―Vertical integration, collusion, and tariffs‖. Series/Journal of the Spanish Economic Association. Vol. 2, Nº 3, pp. 359-378. V Mosco (1996): Political Economy of Communication: Rethinking and Renewal. Sage: London. E Noam (2009): Media Ownership and Concentration in America. New York: Oxford University Press. V Nocke y L White (2007): ―Do vertical mergers facilitate upstream collusion?‖ Amer Econ Rev 97(4): 1321-1339. S Papathanassopoulos (2002): European Television in the Digital Age. Cambridge: Polity Press. S Peltier (2004): ―Mergers and Acquisitions in the Media Industries: Were Failures Really Unforeseeable?‖ The Journal of Media Economics, 17(4), 261-178. MJ Pérez Serrano (2008): ―Epistemological exegesis of media companies concentration‖. En la 8th World Media Economics and Management Conference ―Media as a driver of information society‖. Lisboa: Universidade Católica de Portugal. RG Picard (1996): ―The Rise and Fall of Communications Empires‖. Journal of Media Economics, 9(1), 23-40. F Sierra Caballero (2013): ―Diversidad de la información y política audiovisual: la experiencia europea‖. Revista Temas. México D.F. F Tomás Olalla (2004): ―Revisión crítica de las relaciones entre pluralismo y mercado en los medios audiovisuales‖. Zer, nº 16, pp. 45-56. HL Vogel (2004): La industria de la cultura y el ocio. Un análisis económico. Madrid: Fundación Autor. D Winseck (2008): ―The State of Media Ownership and the Media Markets: Competition or Concentration and Why Should We Care?‖. Sociology Compass, 2 (1), pp. 34-47. R Zallo (2010): ―La política de comunicación del gobierno socialista (2004-2009): Un giro neoliberal‖. Revista Latina de Comunicación Social, 65, pp. 14-29. La Laguna, Tenerife: Universidad de La Laguna, en http://www.revistalatinacs.org/10/art/880_UPV/02_Zallo.html
Collections