Publication:
Cine bélico político y antipolítico. Un análisis comparativo de Apocalypse Now y de la Batalla de Árgel

Loading...
Thumbnail Image
Full text at PDC
Publication Date
2011
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Complutense de Madrid
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
El presente artículo, partiendo del clásico de Frantz Fanon “Los condendos de la tierra”, explora la representación de la subalternidad colonial en “Apocalypse Now” de Francis Ford Coppola (la magnífica adaptación cinematográfica de la novela de Joseph Conrad “El corazón de las tinieblas”) y en “La batalla de Argel” de Gillo Pontecorvo. El artículo defiende que mientras la hiper-estetización de la violencia de Coppola construye un lugar de enunciación colonial-occidental hegemónico en el que el colonizado queda reducido a un “Otro” invisible, la estética documental de Pontecorvo a la hora de tratar la guerra de liberación argelina, representa al antagonista colonizado en una posición de poder político. El artículo quiere llamar la atención sobre la importancia del cine a la hora de generar los imaginarios políticos sobre el Colonialismo y las luchas de liberación nacional en un contexto como el actual, en el que las intervenciones militares occidentales en Irak y Afganistán y la producción cinematográfica que las ha acompañado han vuelto a plantear el problema de la representación del “Otro”.
This article is a comparative analysis of the “colonized Other”, what is represented in two films; Coppola´s “Apocalypse Now” and Pontecorvo´s “The battle of Algiers”. Using some concepts of Fanon classical study about Colonialism “The Wretched of the earth” (Les Damnés de la Terre), I doubt whether the aesthetics of violence in Coppola´s film represents the “Other” as a subaltern character. In “Apocalypse Now” the power of enunciation is on the side of the colonial narrator. On the other hand, in Gillo Pontecorvo's film, with documentary aesthetics, the Algerian National Liberation War represents the “colonized Other” as a powerful political subject. The article explores the importance of films as generator of political imaginaries of Colonialism and the national liberation processes. In the present context with military interventions in Iraq or Afghanistan and new films about those, again the problem of how the Other should be represented is emerging.
Description
Keywords
Citation
Collections