Publication:
Cognición no social y neuroimagen en TEA sin discapacidad intelectual

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2016-05-09
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Complutense de Madrid
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
La presente tesis doctoral está constituida por tres estudios independientes pero relacionados entre sí: 1) Estimation of the intelligence quotient using Wechsler intelligence scales in children and adolescents with Asperger syndrome (SA), 2) Executive function is affected in autism spectrum disorder, but does not correlate with intelligence, y 3) Reduced gyrification is related to reduced interhemispheric connectivity in autism spectrum disorders. El objetivo general es estudiar las alteraciones cognitivas en niños y adolescentes con un Trastorno del Espectro Autista (TEA) sin discapacidad intelectual (SDI) asociada, particularmente en cuanto a sus aspectos en funcionamiento general (puntuaciones en escala de inteligencia Wechsler) y funciones ejecutivas, y estudiar la girificación y conectividad en el córtex prefrontal teniendo en cuenta su relación con las funciones ejecutivas. Como objetivos específicos: i) Medir los perfiles de inteligencia en niños y adolescentes con SA; ii) Evaluar la validez de cinco formas abreviadas de las escalas Wechsler de inteligencia en niños y adolescentes con SA, frente a la versión completa, teniendo en cuenta los criterios propuestos por Resnick & Entin, (1971); iii) Evaluar las funciones ejecutivas en una muestra homogénea de niños y adolescentes con TEA-SDI y comparar sus puntuaciones con las obtenidas por un grupo de niños y adolescentes sanos pareados por edad, años de educación, sexo, estatus socioeconómico y cociente intelectual (CI); iv) Evaluar si los déficits en funciones ejecutivas correlacionan con déficits en inteligencia general; v) Evaluar si los déficits en funcionamiento ejecutivo en los niños y adolescentes con TEA-SDI correlacionan con su nivel de funcionamiento o con la gravedad de los síntomas que presentan; vi) Estudiar la relación entre girificación y conectividad de la sustancia blanca, prestando especial atención a los cambios relacionados con la edad en una muestra de pacientes con TEA de alto funcionamiento; vii) Estudiar la girificación y conectividad en el córtex prefrontal teniendo en cuenta su relación con las funciones ejecutivas; y viii) Replicar los resultados obtenidos en nuestra muestra con los datos procedentes de una base independiente de niños y adolescentes con autismo de alto funcionamiento (Autism Brain Imaging Data Exchange, ABIDE)...
This doctoral thesis consists of three complementary studies: 1) The estimation of the intelligence quotient using Wechsler intelligence scales in children and adolescents with Asperger syndrome (AS), 2) Assessing whether executive function is affected in autism spectrum disorder and whether executive dysfunction correlates with intelligence, and 3) Whether reduced interhemispheric connectivity is related to reduced gyrification in autism spectrum disorders. The overall objective is to study the cognitive impairments in children and adolescents with Autism Spectrum Disorder (ASD) without intellectual disability (WID), particularly in terms of overall performance (scores on Wechsler Intelligence Scale) and executive functions. In addition we studied the gyrification and structural connectivity in the prefrontal cortex considering its relationship with executive functions. Specific objectives: i) measuring intelligence profiles in children and adolescents with AS; ii) evaluate the accuracy of five abbreviated forms of the Wechsler intelligence scales in children and adolescents with AS taking into account the criteria proposed by Resnick & Entin, (1971); iii) Assess executive functions in a homogeneous sample of children and adolescents with ASD-WID and compare their scores with those obtained from a group of healthy children and adolescents matched for age, years of education, sex, socioeconomic status and intelligence quotient (IQ ); iv) Assess whether the deficits in executive functions correlate with deficits in general intelligence; v) Assess whether the deficits in executive functioning in children and adolescents with ASD-WID correlate with their level of functioning or the severity of their symptoms; vi) Study the relationship between structural connectivity and gyrification and, paying special attention to age-related changes in a sample of patients with high functioning ASD; vii) Consider gyrification and structural connectivity in the prefrontal cortex considering its relationship with executive functions; and viii) Replicate the results obtained in our sample with data from an independent base of children and adolescents with high functioning autism (Autism Brain Imaging Data Exchange, ABIDE). METHODS: Patients and controls included belong to a wider naturalistic study, funded by the Health Institute Carlos III (PI04 / 0457). In the first study, intelligence profiles of 29 children and adolescents diagnosed with AS were measured. The validity of the abbreviated form depends on two subtests (dyads) of the Wechsler Intelligence scales to calculate the estimated IQ...
Description
Tesis inédita de la Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Psicología, Departamento de Psicobiología, leída el 27-01-2016
Keywords
Citation
Collections