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Private (Brown) Eyes: Ethnicity, Genre and Gender in Crime Fiction in the Gloria Damasco novels and the Chicanos Comic Series

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2016
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Università degli Studi di Milano
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The representation of women in crime fiction has traditionally been a complicated one. Consistently forced into secondary characters (assistants, girlfriends, or damsels in distress) the most active role a female character could aspire to was that of the femme fatale, a pit of perdition, an unwelcome distraction for a man looking for truth and justice. This traditional approach to the genre has been challenged in the last decades by women acting as detectives, trusted with solving their cases in a hostile male world. Similarly, the traditional white male protagonist has been contested by fictions where ethnic minorities are not just consigned to the criminal world, but where detectives are members of ethnic groups, and can use their knowledge of the community to solve the case. This essay focuses on the crossroads of ethnic and women’s detective fiction, specifically the Gloria Damasco series by Chicana writer Lucha Corpi and the graphic novel Chicanos (Trillo and Risso, 1996). Both protagonists (Gloria Damasco, a Chicana clairvoyant detective, and “poor, ugly, and a detective” Alejandrina Yolanda Jalisco) must face both the dangers of investigating criminal cases and discrimination in their professional surroundings due to their gender and ethnicity. By contrasting these texts, the essay elucidates the importance of specific cultural products, their connection to (and defiance of) canonical forms of the genre, and their rejection of generic and gender expectations.
La representación de la mujer en la novela negra ha sido tradicionalmente un tema complejo. Constantemente obligado a personajes secundarios (asistentes, novias, o damas en apuros) el papel más activo un personaje femenino se podía aspirar a la de la mujer fatal, un pozo de perdición, una distracción inoportuna para un hombre en busca de la verdad y la justicia. Este enfoque tradicional para el género ha sido cuestionado en las últimas décadas por las mujeres que actúan como detectives, fiel en la resolución de sus casos en un mundo masculino hostil. Del mismo modo, el protagonista masculino blanco tradicional ha sido impugnada por ficciones donde las minorías étnicas no sólo están consignados al mundo de la delincuencia, pero donde los detectives son miembros de grupos étnicos, y pueden utilizar sus conocimientos de la comunidad para resolver el caso. Este ensayo se centra en el cruce de la etnia y la novela policíaca de las mujeres, específicamente la serie Gloria Damasco por la escritora chicana Lucha Corpi y las novelas gráficas chicanos (Trillo y Risso, 1996). Los dos protagonistas (Gloria Damasco, un detective clarividente chicana, y "pobre, feo, y un detective" Alejandrina Yolanda Jalisco) deben enfrentarse tanto a los peligros de la investigación de casos criminales y la discriminación en su entorno profesional debido a su sexo y origen étnico. Al contrastar estos textos, el ensayo aclara la importancia de los productos culturales específicos, su conexión con (y el desafío a) formas canónicas del género, y su rechazo a las expectativas genéricas y de género.
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