Publication:
Forma y contenido en la escultura de Francisco Toledo

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2016-08-31
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Complutense de Madrid
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
La presente tesis pretende sacar a la luz una obra escultórica excepcional y desconocida, que representa lo mejor de la figuración española del siglo XX, realizada por Francisco Toledo Sánchez. El doble componente, docente y artístico, otorgó a nuestro escultor la suficiente independencia económica como para que sus obras fueran del todo libres y toda la dedicación temporal necesaria para posibilitarle unos desarrollos y acabados únicos, pero al tiempo una cierta despreocupación por su exposición y destino final, lo que pensamos pudo ser una de las causas que propició el desconocimiento y descatalogación de su obra. El primer y principal objetivo de esta tesis es, por tanto, dar a conocer esta magnífica obra escultórica (actualmente desconocida) de Francisco Toledo, analizarla y catalogarla para ofrecer un documento gráfico significativo y didáctico de su trayectoria artística, sintetizada en su obra y recogida en fotografías realizadas por el propio doctorando o, en otros casos, cedidas por el propio escultor. El fallecimiento de Francisco Toledo en 2004, convierte este objetivo en un deber de justicia hacia su figura y una reivindicación acerca del lugar que esta debe ocupar en la Historia del Arte, más concretamente en la Historia de la Escultura. Todos los que fuimos sus alumnos y compañeros, sabemos de la inmensidad de su maestría, pero sin una investigación rigurosa que permita la publicación y exposición de su obra, esta quedaría diluida y con peligro de desaparición. De hecho hemos podido comprobar en esta investigación como, a pesar de los pocos años transcurridos desde su muerte, existen numerosas atribuciones falsas, pérdidas y en el mejor de los casos anonimatos en la atribución de su obra. Esta tesis esta fundamentada en el documento vital de Francisco Toledo a través de numerosos encuentros y entrevistas que jalonando sus recuerdos biográficos recogen su ideario, proceso y procedimiento de la creación de su obra escultórica vista desde la perspectiva de otro escultor y docente...
This thesis aims to bring to light an exceptional and unknown sculptural work, which represents the best of Spanish figurative art of the twentieth century, by Francisco Toledo Sánchez. The double component, educational and artistic, gave our sculptor the sufficient economic independence so that his works were completely free, and all the necessary time commitment to allow him unique developments and finishes, but at the same time a certain disregard for his exhibition and fate, which we believe can be one of the causes that led to the lack of awareness and cataloguing of his work. The first and main objective of this thesis is, therefore, to increase awareness of this magnificent sculptural work by Francisco Toledo (currently unknown), as well as, analyse and catalogue it in order to offer a significant and educative graphic document of his artistic career, synthesised in his work and collected in photographs taken by the researcher or, in some cases, provided by the sculptor himself. The passing of Francisco Toledo in 2004 transforms this objective into a duty of justice to his figure and a claim of the place it should occupy in Art History, more specifically in Sculpture History. All of us who were his students and colleagues know the immensity of his mastery, but without a rigorous research that allows the publication and display of his work, it would be diluted and in danger of disappearing. In fact, we have been able to ascertain in this research that, despite the few years since his passing, there are many false attributions, losses and, in the best of cases, anonymity in the attribution of his work. This thesis is founded in the living document of Francisco Toledo through numerous encounters and interviews which, setting milestones in his biographical memories, gather the idea, process and procedure in the creation of his sculptural work, seen from the perspective of another sculpture and teacher. The analysis starts with the development of his biography, which will be the guideline for the cataloguing of his work: a detailed search though the different places where he lived and worked, tracking down his contacts to collect all the details of those works that were amongst his memories but that currently roamed unknown whereabouts...
Description
Tesis inédita de la Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Bellas Artes, Departamento de Escultura, leída el 15 de enero de 2016 ; presidente, Elena Blanch González
Unesco subjects
Keywords
Citation
Collections