Publication:
Análisis de la putrefacción a través de la representación plástica del cuerpo-cadáver en la morgue

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2016-09-09
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Complutense de Madrid
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
El presente proyecto se concibió en su origen como una propuesta esencialmente visual, planteada desde el ámbito de la producción y no como un análisis teórico de la representación del cadáver a través del tiempo histórico. Incentivado por analizar presencialmente los procesos putrefactivos del cadáver, la investigación desde un principio nos encaminaba a negociar con espacios concretos de actuación destinados al estudio del fenómeno cadavérico. Las cosas no resultaron como esperábamos, pues no llegamos a acceder a tales sitios, lo que afectó nuestro planteamiento original de proyecto. Pero conseguimos disminuir la restrictiva distancia que nos separaba de nuestro objeto de estudio al introducirnos a las aulas de disección anatómica. No obstante de encontrar al cadáver en un nuevo estado y en un nuevo espacio, se decidió mantener los principales lineamientos de la propuesta. Estas nuevas circunstancias del cadáver y las observaciones ligadas a su contexto terminaron transformando la idea primaria y generadora del proyecto. Así es como a partir del mismo título surgió una segunda opción: tomar el fenómeno cadavérico en su versión de obra artística, como una manera de pensar la materia orgánica y a la vez como una estrategia más de diseño de cuerpo (en la historia de su representación), para analizarlo a partir de la retórica visual...
This current project was originally conceived as an essentially visual proposal, with its roots in the area of production, not as a theoretical analysis of the representation of the human cadaver through historical time. The project was ostensibly motivated by one fundamental objective, to analyse in person the processes of putrefaction within the cadaver. This naturally implied that one had to be able to access those particular places dedicated to the study of the state of the deceased. It proved not too easy to access these places, in fact we never managed to get access to such places, which affected our original concept of the project. However, all was not lost. We managed to reduce the distance from our original objective by introducing ourselves to the classrooms of anatomical dissection. Despite finding the cadaver within a different state and space, it was decided to maintain the process in line with the original proposal. These new circumstances of the cadaver and the observations being tied to its context ended up transforming the primary, originating idea. In this way, starting from the same title, a second option arose - to take the state of the deceased in its form as a work of art, as a way of thinking of organic matter and at the same time as an alternative strategy of the design of the body (in the history of its representation) in order to analyse it from a visual standpoint. Ultimately 'The Analysis of Putrefaction' ended up made of two parts, each approaching the cadaver from a different context, and in addition under different perspectives. The first part or study is approached from the viewpoint of a direct spectator...
Description
Tesis inédita de la Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Bellas Artes, Departamento de Didáctica de la Expresión Plástica, leída el 27-01-2016
UCM subjects
Unesco subjects
Keywords
Citation
Collections