Publication:
El aprendizaje de los pronombres personales a través de la enseñanza explícita de la transitividad por estudiantes de inglés como segunda lengua: un enfoque sistémico-funcional

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2016-11-08
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Complutense de Madrid
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
La tesis actual tiene su origen en los años que trabajé en EEUU como profesora durante los cursos académicos 2006-11. A lo largo de ese tiempo tuve la oportunidad de trabajar tanto con alumnos hablantes de inglés americano como primera lengua, como con alumnos cuya lengua materna no era el inglés. Fue de estos últimos alumnos de los que aprendí mucho y los que me movieron a emprender este estudio de clase. Sus problemas con el uso de los pronombres personales y dificultades en rastrear los distintos participantes en un texto, me llevaron a estudiar en profundidad la lengua escrita y su relación con el éxito o fracaso escolar. Esta tesis es el estudio de clase diseñado siguiendo la gramática sistémico-funcional (SFG por sus siglas en inglés) de Halliday (1985a, 1994a, 2013 y sucesivas ediciones), Halliday y Matthiessen (2004), Christie (2012), Schleppegrell (2006), y Menyuk (2005) entre otros. Asi-mismo, he tenido en cuenta las obras de autores como Bruner (2006) y Vygotsky (1962, 1978) quien ha sido una inspiración y una revelación. Tuve la impresión de que la enseñanza explícita de algunos conceptos lingüísticos, en con-creto utilizando la SFG, beneficiaría a los alumnos. Mi hipótesis fue que la enseñanza explí-cita de la transitividad mejoraría el uso de los pronombres personales, entre otros conceptos, de los alumnos...
The present thesis has its origin in the years I worked as a teacher in secondary education in the United States during the school years of 2006-11. Throughout that time I had the opportunity to work with native speakers of American English as well as with students whose mother tongue was not English and it was the latter group from whom I learned the most. Their difficulties using personal pronouns and tracking the different participants within a text, made me study in depth written language and its relation to school success or failure. The present thesis is the classroom research I designed using Halliday’s (1985a, 1994a, 2013 and successive editions) Systemic-Functional Grammar (SFG), Halliday and Matthiessen (2004), Christie (2012), Schleppegrell (2006), and Menyuk (2005) among others. I have also taken into consideration the valuable work of authors such as Bruner (2006), as well as Vygotsky (1962, 1978), who has been a revelation and more than an inspiration. My impression was that the explicit teaching of some linguistic concepts, especially within SFG, would benefit students. My hypothesis was that the explicit teaching of transitivity would be beneficial for the students’ use of personal pronouns and in other respects. The research questions aimed at seeing if the explicit instruction on semantic roles and process types would help students: identify personal pronouns and their antecedents; identify constituents within a clause and relate them to their corresponding syntactic functions; understand and use complex language structures such as passive voice and subordination; and produce more accurate and construe more cohesive writings. This thesis is organized in four parts. The first one introduces Halliday’s SFG with special emphasis on the ideational and textual metafunctions, since both are the core of the classroom research. Furthermore, it introduces the concept of register, which is a key element in Halliday’s model owing to its relationship with school subjects and the connections to literacy development...
Description
Tesis inédita de la Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Filología, Departamento de Filología Inglesa I (Lengua y Lingüística Inglesa), leída el 17-12-2015
Unesco subjects
Keywords
Citation
Collections