Publication:
‘You, my body, and my mind, one of these will go’: Madness as Disguise in Samuel Beckett's "Murphy" and "Endgame"

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2004
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdanskiego
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
ithin the wide topic of disguise in literature, we could signal a subcurrent which can be found in a number of literary texts: the idea of madness as a disguise, i.e. the creation or invention of a ‘false self’ as a mask which is presented to the world and which conceals the real self. In The Divided Self (1960), R. D. Laing deals with the “personality, false self, mask, front or persona that (...) [schizophrenic] wear” (73). Using as a basis Laing’s theories on schizophrenia and the creation of a false-self system, we will analyze two works by Samuel Beckett: Murphy and Endgame, where we find the uses of madness as disguise in a series of ways: through the usage of ‘disguised’ language (what we could refer to as schizophrenese) which acts as a mask for real meaning; through odd ‘schizophrenic’ behaviour on the part of the characters (which screens real intentions), and, mainly, through the creation of a ‘false self’ which acts as a disguise and barrier between the inner self and the real world. These two works by Samuel Beckett, where real intentions and meanings are continuously concealed and disguised in a desperate attempt to preserve the inner self, lend themselves to an analysis of madness as disguise, precisely the one we attempt to carry out in our paper.
En el amplio tema del disfraz de la literatura, podríamos señalar una subcurrencia que puede encontrarse en varios textos literarios: la idea de locura como disfraz, es decir, la creación o invención de un "falso yo" como máscara que se presenta Al mundo y que oculta el yo real. En The Divided Self (1960), R.D. Laing trata de la "personalidad, falso yo, máscara, frente o persona que (...) desgaste [esquizofrénico]" (73). Utilizando como base las teorías de Laing sobre la esquizofrenia y la creación de un sistema de falso yo, analizaremos dos obras de Samuel Beckett: Murphy y Endgame, donde encontramos los usos de la locura como disfraz de una serie de maneras: a través del uso de Lenguaje "disfrazado" (lo que podríamos denominar esquizofrénico) que actúa como una máscara para el significado real; A través de un comportamiento "esquizofrénico" extraño por parte de los personajes (que proyecta las intenciones reales), y, principalmente, a través de la creación de un "falso yo" que actúa como un disfraz y una barrera entre el yo interior y el mundo real. Estas dos obras de Samuel Beckett, donde las verdaderas intenciones y significados están continuamente ocultas y disfrazadas en un intento desesperado de preservar el yo interior, se prestan a un análisis de la locura como disfraz, precisamente el que intentamos llevar a cabo en nuestro trabajo.
Description
Keywords
Citation