Publication:
Bergson bailando en el bosque: Duración, Experiencia y Demora en el Arte Contemporáneo

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2016
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
El presente trabajo ordena los elementos que configuran la experiencia vital humana en torno a la música y alrededor del bosque. Ambas metáforas sirven para poner en relación los conceptos que derivan de uno superior: el tiempo. No tienen lugar aquí el instante ni la fugacidad ni el asir lo inaprensible. El tiempo tratado no se escapa, pero corre el peligro de atomizarse. Como si tuviera propia presencia, interviene en la acción presente. En el texto adquiere el nombre de duración (durée). Duración, experiencia y demora van sustentar el cuerpo conceptual de este estudio que buscará la materialización del pensamiento en relación al tema en el Arte Contemporáneo. El tiempo al que se atiende es, por tanto, el interior de la conciencia subjetiva, que nada tiene que ver con el tiempo externo que da las horas y es instrumento construido por el ser humano. El fin de este estudio tiene su razón de ser en su aplicación a una propuesta de instalación artística final que entiende este tiempo como un continuo.
The following essay orders the elements that make up human life experience around music and around the forest. Both metaphors serve to relate the concepts of a higher one: time. No place here for the instant, the fleeting nature, or the measure of the unfathomable. This addressed time can't run. But is on danger of atomizing. This time, like it had an own presence, participate in the present action. In the essay the time is given the name duration (durée). Duration, experience and delay are holding the conceptual body of this research that will look the materialization of the thinking in relation with the Contemporary Art. The time that we are talking about, therefore, is the interior of the subjective conscience, which has nothing to do with the external time constructed by the human being and captured in the clock. The purpose of this study got its meaning in the application on the design of an artistic site-specific that understand the time as continuous.
Description
Keywords
Citation