Publication:
Patents as a source of documentation for studying artistic technology

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2008
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Archetype Publications
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
The evolution of art technology is known through different types of sources: archaeological sites, scientific analysis of cultural assets, realia and, of course, different types of literature. Within the latter, perhaps one of the lesser known are patents. However, they are an important source of documentation on different technological developments, directly related to the materials used in the artistic and cultural environment. Therefore, the information they contain is of great interest to historians, engineers, economists, curators and restorers. The antecedents of modern patents date back to the Middle Ages: during the Renaissance the first laws were passed related to their issue and the rights granted to the inventor. Throughout the 18th and 19th centuries, regulations were established in different countries which were quite similar to those existing today. The granting of patents is directly related to the economic situation of a country, and also to market demand. In this sense, throughout the 19th century and at the beginning of the 20th, many patents were granted connected with the production of artists’ materials and equipment used by artists. Nowadays, there are numerous databases that facilitate access to this type of document. The general structure of patents is described together with the information they contain, the Internet access systems and, finally, some illustrative examples are presented of their use for art technological research and their evolution over past centuries.
La evolución de la tecnología artística se conoce a través de distintos tipos de fuentes: yacimientos arqueológicos, análisis científico de bienes culturales, realia y, por supuesto, diferentes tipos de literatura. Dentro de estas últimas, tal vez una de las menos conocidas sean las patentes. Sin embargo, su consulta permite constatar que constituyen una importante fuente de documentación sobre diferentes avances tecnológicos, directamente relacionados con los materiales utilizados en el ámbito artístico y cultural. Por tanto, la información que contienen es de interés para historiadores, ingenieros, economistas, conservadores y restauradores. Los antecedentes de las patentes actuales surgen en la Edad Media y en el Renacimiento se promulgan las primeras leyes que rigen su concesión y los derechos que otorgan al inventor. A lo largo de los XVIII y XIX se establece en los distintos países una normativa bastante similar a la que existe en la actualidad. La concesión de patentes está directamente relacionada con la situación económica de un país y, también, con la demanda del mercado. En este sentido, a lo largo del s. XIX y principios del XX, se conceden muchas patentes relacionadas con la fabricación de materiales artísticos y utillajes utilizados por los artistas. En la actualidad existen numerosas bases de datos que facilitan el acceso a este tipo de documentos. En este artículo se describe la estructura general de las patentes, la información que contienen, los sistemas de acceso a través de Internet y, por último, se muestran algunos ejemplos ilustrativos de su interés como fuente de investigación sobre la tecnología artística y sus avances en los últimos siglos.
Description
Keywords
Citation
Arias Pérez-Ilzarbe, E. 2007. Introducción a la Propiedad Industrial, Ponencias y escritos de la OEPM, www.oepm.es [accessed 2 January 2007]. Brooks, M.M. and Rose, M. 2006. ‘Contextualizing textiles: using documentary evidence to retrieve evidence for regenerated protein fibers’, in D. Saunders, J.H. Townsend and S. Woodcock (eds), The Object in Context: Crossing Conservation Boundaries, 82–8. London: IIC. Carlyle, L. 2001. The Artist´s Assistant: Oil Painting Instruction Manuals and Handbooks in Britain 1800–1900 with Reference to Selected Eighteenth-century Sources. London: Archetype. Eastaugh, N., Walsh, V., Chaplin, T. and Siddall, R. 2004. The Pigment Compendium: A Dictionary of Historical Pigments. Oxford: Elsevier Butterworth-Heinemann. García Fernández-Villa, S. and San Andrés Moya, M. 2002. ‘El plástico como material de interés cultural (I). Aproximación a la historia y composición de los plásticos de moldeo naturales y artificiales’, PH Boletín del Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico 40–41: 87–102. García Fernández-Villa, S. and San Andrés Moya, M. 2005a.‘Las antiguas patentes como fuente de documentación de Bienes Culturales de los siglos XIX y XX’, in A. Calvo, G. Campo, M. Gómez and B. De Tapol (eds), Actas II Congreso del Grupo Español del IIC (GEIIC), 181–8. Barcelona: Museo Nacional de Arte de Cataluña. García Fernández-Villa, S. and San Andrés Moya, M. 2005b. ‘Original patents as an aid to the study of the history and composition of semi-synthetic plastics’, Journal of the American Institute for Conservation 44: 95–102. García Tapia, N. 1990. Patentes de Invención en el Siglo de Oro. Madrid: OEPM. Harley, R.D. 1971. ‘Oil colour containers: development work by artists and colourmen in the nineteenth century’, Annals of Science 27(1): 1–12. Hidalgo Brinquis, M.C. and Sáiz González, J.P. 1996. ‘La documentación de materiales orgánicos y las patentes de invención: las investigaciones sobre materias tintóreas en los siglos XVIII y XIX’, in E. Porta, F. Adell and A. Escalera (eds), Actas XI Congreso de Conservación y Restauración de Bienes Culturales, 285–304. Castellón: Servicio de Publicaciones, Diputación de Castellón. Hyatt, J.W. and Hyatt, I.S. 1870. Improvement in Treating and Molding Pyroxiline, United States Patent No. 105, 338. Katlan, A. 1999. ‘The American artist’s tools and materials for on-site oil sketching’, Journal of the American Institute for Conservation 38: 21–32. May, C. 2002. ‘Antecedents to intellectual property: the European pre-history of the “ownership” of knowledge’, History of Technology 24: 1–20. Parkes, A. 1865. Improvements in the Manufacture of Parkesineor Compounds of Pyroxiline, and also Solutions of Pyroxiline, known as Collodion, BP Patent No.1313. Sáiz González, J.P. 1999. Invención, patentes e innovación en la España contemporánea, OEPM, Madrid. Sáiz González, J.P. 2002. ‘The Spanish patent system (1770–1907)’, History of Technology 24: 45–79. Sáiz González, J. and Hidalgo Brinquis, M.C. 1996. El Archivo de Privilegios de Invención de la Oficina Española de Patentes y Marcas y la Industria Papelera’, Investigación y Técnica del Papel 127: 124–44. Turner, J. 1781. ‘Manufacture of Pigments, White Lead, &c.’, BP Patent No. 1281. van Dulken, S. 1999. British Patents of Invention, 1617–1977: A Guide for Researchers. London: British Library.