Publication:
Nueva estrategia para la enseñanza del lenguaje audiovisual: El Photoshoot

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2017
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
McGraw-Hill
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
En los rodajes de publicidad se usa una herramienta que, aplicada a la didáctica del lenguaje audiovisual, resulta muy útil: el photoshoot. Se trata de una presentación de los planos del spot en el que, en vez de usar un storyboard, se usan fotografías similares a los planos que deberán rodarse. En esta comunicación analizo sus valores y ventajas como estrategia docente. La enseñanza de los diversos modos de desglosar en planos una secuencia tiene siempre la dificultad de tener que utilizar imágenes en video o dibujos del storyboard. Utilizando el photoshoot, que se realiza con una cámara de fotos en las mismas localizaciones durante la preproducción, los alumnos pueden previsualizar más fácilmente sus ideas y presentarlas en clase. Mediante el photoshoot, que he introducido con estos fines desde hace cinco años en la Universidad Carlos III, aprenden a distinguir y utilizar los diversos elementos a tener en cuenta al planificar una escena: el tamaño de plano, la posición y altura de cámara, la óptica, pero también el decorado y su luz natural. Gracias a las fotografías del photoshoot, alumnos y profesor pueden evaluar juntos diferente opciones antes del rodaje.
On the publicity shootings , it is used a tool that, applied to the teaching of audio-visual language can be very helpful: the photoshoot. It is a presentation of the shots of the spot that, instead of using a storyboard, utilizes pictures similar to the shot that are to be shoot. In this article I analyse the strengths and vantages of this tools as a learning strategy. Teaching the different ways to make the decoupage of the shots of sequence has always this problem, you have to show videos or drawings of the storyboard. Using a photoshoot, made with a photography camera in the same locations during preproduction, the students can pre-visualize easily their ideas and present them in the classroom for discussion. Through this tool, that I have been using in my classes at University Carlos III of Madrid, five years since, they learn to distinguish and to utilize the different elements you have to take into account when doing the shooting plan of a scene: the shot size, the vantage point, the camera height, the optics, but also to know the set and its natural light. Thanks to the photographs of the photoshoot, students and teacher can analyse different options before the shooting.
Description
Keywords
Citation