Impacto
Downloads
Downloads per month over past year
Bermejo Fernández, Vicente and Rodríguez, Purificación (1987) Fundamentos cognitivos de la adición. Psiquis: revista de psiquiatría, psicología y psicosomática, 8 (3). pp. 21-30. ISSN 0210-8348
Preview |
PDF
1MB |
Abstract
Para estudiar las bases cognitivas de la operación de sumar, se analiza la posible relación existente entre dos tareas de conservación y dos adición, hipotetizando que ambas se fundamentan en el esquema parte-todo . Cuatro grupos de niños de 2° de preescolar y de 1° de EGB pasan las pruebas. Los resultados muestran, entre otras cosas, dos hechos importantes: por una parte , que existe en general una relación significativa entre la conservación y los problemas aditivos numéricos; y, por otra, que estos últimos son no obstante más precoces que la primera. Se explican estos datos asumiendo la operatividad progresiva del esquema parte-todo en la realización de estas dos categorías de pruebas.
Resumen (otros idiomas)
To study the cognitive bases of the operation of adding, the possible relationship between two tasks of conservation and two tasks of addition is analysed. The hypothesis is that part-whole scheme is the basis far both. Four groups of 5 to 7 year old children do the tasks. The results show, among other things, two important facts: on the one hand that in general, there is a significative relationship between conservation and numerical additive problems. And, on the other hand, that the latter are more precocious than the first. These data are explained assuming the progressive operativity of the part-whole scheme in the relization of the two categories of tasks.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | Medical sciences > Psychology > Developmental psychology Medical sciences > Psychology > Educational psychology |
ID Code: | 43184 |
Deposited On: | 08 Jun 2017 14:26 |
Last Modified: | 13 Jun 2017 09:31 |
Origin of downloads
Repository Staff Only: item control page