Publication:
The museum education archive: Tate and the Pedagogical Museum for Children’s Art as case studies

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2017-06-23
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Complutense de Madrid
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
As museum education has developed as a field of study, many efforts have been made with the purpose of preserving its history and establishing a documentation and archiving system that strengthens its position as a discipline in the broader work that museums carry out. Despite the big efforts that have been made, the museum education situation (its history, purpose and identity) is yet to be defined in many places. During the four years this project has been carried out thanks to a Predoctoral Scholarship granted by the Complutense University of Madrid, we have elaborated an archival protocol for educational activities in museums. This protocol has been developed while analyzing the necessities of the museum education professionals as well as the concerns of those interested in studying the documentation produced around the educational experiences in museums. This protocol has been materialized in two prototypes that have two different formats: The first one is the archive as an online platform. The second one is the archive as an event. Both prototypes have served to see if the archive for educational activities improves the visibility and meaningfulness of two museums specifically: Tate and the Pedagogical Museum for Children's Art. Therefore, our hypothesis is: The museum education archive for the documentation, organization and preservation of educational experiences improves the visibility and meaningfulness of the educational activity of Tate and the Pedagogical Museum for Children's Art to others...
Con el desarrollo de la educación en museos como campo de estudio, muchos esfuerzos se han llevado a cabo con el fin de preservar su historia y establecer un sistema de documentación y archivo para fortalecer su posición como disciplina dentro del amplio trabajo que se realiza en los museos. A pesar de que esos esfuerzos han sido grandes, la situación de la educación en museos (historia, identidad y propósito) está aún por definir en muchos casos. Durante los cuatro años en los que se ha llevado a cabo esta investigación, gracias a una Beca Predoctoral de la Universidad Complutense de Madrid , hemos elaborado un protocolo de archivo para actividades educativas llevadas a cabo en museos. Este protocolo se ha desarrollado tanto desde las necesidades de los profesionales de la educación en museos como desde las inquietudes de aquellos que tienen interés en estudiar la documentación producida en torno a las experiencias educativas de los museos. Este protocolo se ha materializado en dos prototipos con dos formatos diferentes. El primero es el archivo como plataforma online. El segundo es el archivo como evento. Ambos prototipos nos han servido para saber si el archivo de actividades educativas en museos mejora su visibilidad y transcendencia en dos casos concretos: Tate y el Museo Pedagógico de Arte Infantil. Por tanto, nuestra hipótesis es: El archivo de educación en museos para la documentación, organización y conservación de las experiencias educativas, mejora la visibilidad y trascendencia de la función educativa de la Tate y el Museo Pedagógico de Arte Infantil...
Description
Tesis inédita de la Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Bellas Artes, leída el 19 de septiembre de 2016 ; presidente, María del Carmen Moreno Sáenz
Unesco subjects
Keywords
Citation
Collections