Publication:
La calidad de la información contable ferroviaria del siglo XIX

Loading...
Thumbnail Image
Full text at PDC
Publication Date
2015-06-18
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
La literatura internacional sobre contabilidad ferroviaria del siglo XIX es crítica, aportando evidencias, acerca de la fiabilidad de las cifras que suministraron las compañías ferroviarias. En España las investigaciones histórico-económicas han aceptado dicha falta de fiabilidad de forma generalizada. El objetivo de este trabajo es cuantificar, a través de la persistencia del resultado contable de la mayor compañía española del siglo XIX –que fue la ferroviaria MZA-, la existencia de calidad en la información contable. Los resultados demuestran que la persistencia fue muy significativa en el periodo posterior a la crisis económica de 1864-1868.
The international literature has criticized and demonstrated the lack of reliability of the figures which were reported by Railway Companies during the 19th Century. In Spain, the historic-economic research has accepted that lack of reliability in general. The aim of this paper is to quantify, through the persistence of earnings, the existence of quality in the largest Spanish company of the 19th Century -the MZA Railroad Company-. The results show that the persistence was highly significant after the economic crisis of 1864-1864.
Description
Unesco subjects
5311 Organización y Dirección de Empresas, 5303 Contabilidad Económica, 5506.06 Historia de la Economía
Keywords
Citation
Andreu, L.; Ferruz, L.; Sarto, J.L.; y Vicente, L. (2007): “Análisis de la persistencia en rentabilidad de los FIAMM y de los determinantes de sus comisiones”. Revista Española de Financiación y Contabilidad, no 136, octubre-diciembre, pp. 689-706. Artola Gallego, M. (1978): “La acción del Estado”. En Artola, M. (Dir.): Los ferrocarriles en España, 1844-1943. Madrid, Ed. Servicios de Estudios del Banco de España, vol.1, pp. 341-453. Baginski, S.P.; Lorek, K.S.; Willinger, G.L. & Branson, B.C. (1999): “The Relationship Between Economic Characteristics and Alternative Annual Earnings Persistence Measures”. The Accounting Review, vol. 74, no 1, enero, pp. 105-120. Beest, F.; Braam, G. & Boelens, S. (2009): “Quality of Financial Reporting: measuring qualitative characteristics”. NiCE Working Paper 09-108. http://www.ru.nl/economie/onderzoek/nice-working-papers/ Brief, R. P. (1966): “The Origin and Evolution of Nineteenth Century Asset Accounting”. The Business History Review, vol. 40, no 1, pp.1-23. Bryer, R.A. (1991): “Accounting for the ́railwaymania`of 1845- a great railway sindle?”. Accounting, Organizations and Society, vol. 16, no 5/6, pp. 439-486. Carreras, A. y Tafunel, X. (1994): “Notas sobre la evolución de la gran empresa en España”. En Nuñez, G. y Secreto, L. (eds): Introducción a la Historia de la Empresa en España. Madrid, Ed. Abacus, pp. 89-114.Comín, F.; Martín Aceña, P.; Muñoz Rubio, M. y Vidal Olivares, J. (eds) (1998): 150 años de historia de los Ferrocarriles Españoles. Madrid, Ed. Fundación de Ferrocarriles Españoles y Anaya. 2 vols. Cordero, R. y Menéndez, F. (1978): “El sistema ferroviario español”. En Artola, M. (Dir.): Los ferrocarriles en España (1844-1943). Madrid, Ed. Servicios de Estudios del Banco de España, vol. 1, pp. 161-338. Dechow, P.; Ge, W. & Schrand, C. (2010): “Understanding earnings quality: A review of the proxies, their determinants and their consequences”. Journal of Accounting and Economics, DOI: 10.1016/j.jacceco.2010.09.001 DeFond, M.L. (2010): “Earnings quality research: Advances, challenges and future research”. Journal of Accounting and Economics, DOI: 10.1016/j.jacceco.2010.10.004. Dichev, I.D. & Tang, V.W. (2009): “Earnings volatility and earnings predictability”. Journal of Accounting and Economics, 47, pp. 160-181, DOI: 10.1016/j.jacceco.2008.09.005. Edwards, J.R. (1985): “The Origins and Evolution of the Double Account System: An Expample of Accounting Innovation”. Abacus, marzo. -- (1986): “Depreciation and Fixed Asset Valuation in British Railway Company Accounts to 1911”. Accounting and Business Research, vol. 16, no 63, summer, pp. 251-263. -- (1989): A History of Financial Accounting. London, Routledge. Gourvish, T.R. (1972): Marc Huish and the London & North Western Railway. Leicester, Leicester University Press. Herránz-Loncán, A. (2003): “¿Fracasó el sistema ferroviario en España? Reflexiones en torno a la «paradoja del ferrocarril español»”. Revista de Historia Industrial, no 23, pp. 39-64. Holthausen, W. & Watts, R. (2001): “The relevance of the value-relevance literature for financial accounting standard setting”. Journal of Accounting and Economics 31, pp. 3–75. Hribar, P.; Kravet, T. & Wilson, R. (2008): “A New Measure of Accounting Quality”. Review of Accounting Studies, vol. 19 (1), pp. 506-538 Lee, G.A. (1975): “The Concept of Profit in British Accounting, 1760-1900”. The Business History Review, vol. 49, no 1, pp. 6-36. Martín Aceña, P. y Comín, F. (1994): “La empresa pública antes de la Guerra Civil”. En Nuñez, G. y Secreto, L. (eds): Introducción a la Historia de la Empresa en España. Madrid, Ed. Abacus, pp. 115-140. McCartney, A.S. & Arnold, A.J. (2003): “The railway mania of 1845-1847: Market irrationality or collusive swindle based on accounting distortions?”. Accounting, Auditing & Accountability Journal, vol. 16, no 5, pp. 821– 852. Núñez Romero-Balmas, G. y Buendía Carrillo, D. (2008): “Información financiera en España durante la primera mitad del siglo XX. Las cuentas anuales de la Sociedad de Tranvías Eléctricos de Granada”. Revista Española de Historia de la Contabilidad “De Computis”, no 8, junio, pp. 97-137. Perelman, M. (1997): El fin de la economía. Barcelona, Ed. Ariel, s.a. Pollard, S. (1965): The Genesis of Modern Management: A study of the industrial revolution in Great Britain. Cambridge: Harvard University Press. Pollins, H. (1952a): “A Note on Railway Constructional Costs 1825-1850”. Economica, New Series, vol. 19, no 76, pp. 395-407. -- (1956): “Aspects of Railway Accounting before 1868” in Studies in the History of Accounting, edited by A.C. Littleton and B.S. Yamey, Sweet & Maxwell, London, pp.332-355. Santos Cabalgante, B.; Fidalgo, E. y Santos, M. (2014): “The Origins of the Spanish Railroad Accounting Model: A Qualitative Study of the MZA’s Operating Account (1856-1874)”. Revista Española de Historia de la Contabilidad “De Computis”, no 21, diciembre, pp.73-103.Tedde De Lorca, P. (1978): “Las compañías ferroviarias en España (1855-1935)”. En Artola, M. (Dir.): Los ferrocarriles en España, 1844-1943. Madrid, Ed. Servicio de Estudios del Banco de España, vol. 2, pp. 9-354. Toms, S. & Shepherd, A. (2013): “Creative accounting in the British Industrial Revolution: Cotton manufacturers and the ‘Ten Hours’ Movement”. NEP: New Economc Papers. https://nephist.wordpress.com/2014/03/12/accounting-for-deception-in-the- industrial-revolution/ Tortella Casares, G. (1973): Los orígenes del capitalismo en España. Banca, Industria y Ferrocarriles en el siglo XIX. Madrid, Ed. Tecnos, s.a. Watts, R. & Zimmerman, J. (1986): Possitive Accounting Theory. Prentice-Hall Inc.