Publication:
Perspectiva y prácticas de educación-investigación participativa

Loading...
Thumbnail Image
Full text at PDC
Publication Date
2007
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Complutense de Madrid
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
La educación y la investigación en ciencias sociales se hallan en un profundo proceso de cambio, que pone de manifiesto la inadecuación de las prácticas tradicionales de elaboración, transmisión y aplicación del conocimiento para enfrentar las necesidades formativas en la sociedad actual. La formación académica especializada, individualista y competitiva; la desvinculación entre esa formación académica y la práctica profesional posterior; la separación entre teoría y práctica, entre investigación y educación en los procesos educativos; la anulación del diálogo entre los distintos intereses y saberes sociales; son algunos de los problemas que demandan soluciones innovadoras que deben proceder de nuevos enfoques de investigación y educación. Ese es el reto que abordamos en este artículo, en el cual se propone un enfoque de educación e investigación-acción participativa para responder a los problemas actuales de la construcción del conocimiento y la formación de expertos en temas sociales. La exposición se sustenta en dos ejes: el epistemológico-científico y el estratégico práctico; por un lado se exponen los postulados básicos de un proceso de educación-investigación participativa y, por otro, se avanza en la elaboración de propuestas operativas para la transformación de la labor investigadora y educativa. Todo ello se ilustra con ejemplos de la experiencia pedagógica desarrollada durante más de 10 años en distintos cursos de formación de postgrado.
Education and research in social sciences are in a deep process of change that shows inadequacy of traditional practices of elaboration, transmission and application of knowledge to face the formative necessities in current society. Specialized, individualist and competitive academic formation; disconnection between that academic formation and later professional practice; separation between theory and practice, among research and education in the educational processes; the annulment of dialogue between different interests and social knowledge; they are some problems it demand innovative solutions it should come from new research and education perspective. It is the challenge that we concern in this article, in which intends an participant education and action/research perspective to respond to the current problems in constructing knowledge and making formation to experts in social topics. Exposition is sustained in two axes: epistemológic-scientific and strategic practical; on one hand the basic postulates of a process of participant education-research are exposed, and on other, we advance in elaboration of operative proposals to transforming the investigating and educating work. Everything is illustrated with examples of the pedagogic experience developed during more than 10 years in different courses.
Description
Unesco subjects
Keywords
Citation
Collections