Publication:
UNE 71362: calidad de los materiales educativos digitales

Loading...
Thumbnail Image
Full text at PDC
Publication Date
2017-09
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
AENOR
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
La norma UNE 71362:2017 proporciona un modelo de base para definir y evaluar cuantitativa y cualitativamente la calidad de los materiales educativos digitales. En la elaboración de la norma han participado especialistas en enseñanza y aprendizaje, tecnologías, accesibilidad y gestión educativa pertenecientes a los tres sectores implicados en la creación y uso de estos materiales: académico, empresarial y de las administraciones públicas. El propósito de la norma es responder al reto y a la necesidad de disponer de sistemas de valoración de la calidad que guíen a los productores en la creación de los materiales educativos digitales, a los usuarios en su selección y a los evaluadores en su valoración.
The UNE 71362:2017 standard provides a baseline model to define and assess, both quantitatively and qualitatively, the quality of digital educational materials. Teaching and learning, technology, accessibility, and educational experts from the three sectors involved in the creation and use of these materials - academic, business, and public administrations - have taken part in the creation of the standard. The purpose of the standard is to meet the challenge and cover the need for quality assessment systems that guide producers in the creation of digital educational materials, the users who select them, and evaluators in their assessment.
Description
Keywords
Citation
[1] EFQUEL (2011). UNIQUe information Package. Available at: https://www.efmd.org/projects-test?download=6:06-unique-guidelines-2011&start=10 (retrieved on 15/07/2017) [2] Hylén, J.; Van Damme, D.; Mulder, F.; D’Antoni, S. (2012) Open Educational Resources: Analysis of responses to the OECD Country Questionnaire. EDU Working Paper 76. Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). Available at: http://search.oecd.org/officialdocuments/publicdisplaydocumentpdf/?cote=EDU/WKP(2012)13&docLanguage=En (consulta realizada 15/07/2017) [3] Sarah Hoosen of Neil Butcher & Associates (2012). Survey on Governments’ Open Educational Resources (OER) Policies. Commonwealth of Learning and UNESCO. Available at: http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/CI/CI/pdf/themes/Survey_On_Government_OER_Policies.pdf (consulta realizada 15/07/2017) [4] Orr, D., M. Rimini and D. Van Damme (2015), Open Educational Resources: A Catalyst for Innovation, Educational Research and Innovation, OECD Publishing, Paris. http://dx.doi.org/10.1787/9789264247543-en (retrieved on 15/07/2017) [5] ANELE (2016) Informe sobre la evolución de los precios de los libros de texto. Available at: http://anele.org/wp-content/uploads/2011/05/INFORME-EVOLUCI%C3%93N-PRECIOS_ANELE_-2015_2016.pdf (consulta realizada 15/07/2017) [6] ANECA. (2008). Programa ACADEMIA. Principios y orientaciones para la aplicación de los criterios de evaluación. Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación, Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, Informe Técnico V.2.0.31/01/2008. Available: http://www.aneca.es/content/download/10527/118089/version/1/file/academia_14_ppiosyorientaciones.pdf (retrieved on 15/07/2017) [7] ECBCheck. (2012). OpenECBCheck Quality Criteria. Available: http://efquel.org/certificates/ecbcheck (retrieved on 15/07/2017)
Collections