Publication:
La promoción de la responsabilidad social en las agencias de crédito a la exportación

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2011
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
ICEI
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
Las Agencias de Crédito a la exportación (Export Credit Agencies, ECA) tienen como misión institucional la facilitación de la financiación para sus empresas nacionales, bien a través de financiación directa, bien mediante el aseguramiento de sus operaciones comerciales y de inversión en el exterior. Como consecuencia de la crisis financiera, que se manifestó a finales de 2008, las ECA han hecho esfuerzos para adaptarse a la creciente demanda de financiamiento del comercio a medio y largo plazo, ideando instrumentos y capacidades para complementar sus modelos de negocio. Como resultado, las ECA se hicieron más agresivas e innovadoras en los tres últimos años, en parte, por la adopción de programas o características de otros modelos de agencias, con el fin de ampliar su apoyo a créditos a la exportación. Las ECA encontraron nuevos programas, funciones y relevancia durante la crisis financiera y sus niveles de actividad aumentaron en todos los ámbitos. Pero al mismo tiempo, se hizo mayor su exposición al riesgo en un contexto de creciente competencia internacional y de estrechamiento de la liquidez. Estos movimientos tuvieron repercusiones en la financiación del comercio internacional: por una parte, la restricción de liquidez ocasionó un cambio en la demanda de los instrumentos tradicionales de financiación y un aumento de los costes de financiación, y en segundo lugar, la mayor sensibilidad al riesgo se va a acompañar de una mayor competencia internacional en el crédito. Las ECA, al amortiguar el riesgo de las entidades bancarias privadas, asumieron en cierta medida el negocio de los mercados secundarios y de los bancos, otorgando créditos asegurados con garantía soberana y con una prima de riesgo más o menos estable sin modificaciones objetivas de sus exigencias de valoración del riesgo. Pero sin criterios de valoración más estrictos, y con mayores porcentajes de cobertura, aumenta la probabilidad de riesgo moral, de problemas de selección adversa, y de búsqueda de rentas por los beneficiarios de esos apoyos financieros. Al mismo tiempo, las deficiencias estructurales en los mercados de financiación acentuaban las dificultades para una correcta valoración del riesgo. Las entidades financieras como facilitadoras de la actividad industrial y productiva están inextricablemente vinculadas con la actividad comercial que puede degradar el medioambiente o que puede vulnerar los Derechos Humanos. Si las entidades financieras y crediticias demandasen más información sobre impactos de sostenibilidad, su relativamente poderosa posición podría emplearse para influir en el volumen y calidad de la información social en beneficio de todos. La nueva coyuntura económica internacional aporta argumentos para un nuevo rol para las agencias de crédito a la exportación. Así, a los fundamentos éticos, a la defensa de los Derechos Humanos, a las razones de justicia medioambiental y de desarrollo, se suman criterios de eficiencia y coherencia de políticas, en suma, de desarrollo sostenible. Al encarecerse el coste de la financiación por la menor liquidez y la mayor aversión al riesgo, se exigen mayores rentabilidades para las pocas operaciones aceptadas, pero también transacciones más seguras. Si los criterios y sistemas de valoración del riesgo han fallado, independientemente de las posibilidades y del vigor de la recuperación en las distintas regiones y países, las perspectivas de inserción de criterios de sostenibilidad en las inversiones y exportaciones cobran cada vez más peso en un contexto de competencia comercial y financiera internacional. A este respecto, la evolución de los estándares internacionales que aportan el sustrato material para el análisis de los objetivos de sostenibilidad y la integración de los stakeholders, ofrece una evolución favorable e integradora a través de un proceso de mejora continua donde la sociedad civil ha jugado y jugará un papel fundamental. La actual crisis económica ha puesto de manifiesto que con la globalización de los mercados, la inversión sólo puede dar sus frutos si se enmarca dentro de una política de rendición de cuentas, de buen gobierno corporativo, y de transparencia, si se quieren asegurar resultados a largo plazo.
The Export Credit Agencies (ECA) have the institutional mission of facilitating financing for their national companies, either through direct financing, or by securing their commercial and investment operations abroad. As a consequence of the financial crisis, which was manifested at the end of 2008, the ECAs have made efforts to adapt to the growing demand for medium and long-term trade financing, devising instruments and capacities to complement their business models. As a result, the ECAs became more aggressive and innovative in the last three years, in part, by the adoption of programs or characteristics of other agency models, in order to expand their support for export credits. The ECAs found new programs, functions and relevance during the financial crisis and their activity levels increased in all areas. But at the same time, its exposure to risk became greater in a context of increasing international competition and narrowing of liquidity. These movements had repercussions on the financing of international trade: on the one hand, the liquidity restriction caused a change in the demand of traditional financing instruments and an increase in financing costs, and secondly, the greater sensitivity to risk it will be accompanied by greater international competition in credit. The ECAs, by cushioning the risk of the private banking entities, assumed to some extent the business of secondary markets and banks, granting insured loans with sovereign guarantee and with a more or less stable risk premium without objective modifications of their requirements. of risk assessment. But without stricter valuation criteria, and with higher percentages of coverage, the likelihood of moral hazard, of adverse selection problems, and of rent seeking by the beneficiaries of these financial supports increases. At the same time, the structural deficiencies in the financing markets accentuated the difficulties for a correct valuation of the risk. Financial entities as facilitators of industrial and productive activity are inextricably linked to commercial activity that may degrade the environment or that may violate Human Rights. If financial and credit institutions demanded more information about sustainability impacts, their relatively powerful position could be used to influence the volume and quality of social information for the benefit of all. The new international economic situation provides arguments for a new role for export credit agencies. Thus, to the ethical foundations, to the defense of Human Rights, to the reasons of environmental justice and development, criteria of efficiency and coherence of policies are added, in short, of sustainable development. By increasing the cost of financing due to lower liquidity and greater risk aversion, higher returns are required for the few operations accepted, but also for safer transactions. If the risk assessment criteria and systems have failed, regardless of the possibilities and the strength of the recovery in the different regions and countries, the prospects for the inclusion of sustainability criteria in investments and exports are becoming increasingly important in a context of international commercial and financial competition. In this regard, the evolution of international standards that provide the material substrate for the analysis of sustainability objectives and the integration of stakeholders, offers a favorable and inclusive evolution through a process of continuous improvement where civil society has played and will play a fundamental role. The current economic crisis has shown that with the globalization of markets, investment can only bear fruit if it is framed within a policy of accountability, good corporate governance, and transparency, if you want to ensure results long term.
Description
Keywords
Citation
Alvarez Calzada O., Dajani González, J.(Invest in Spain) (2010) Tendencias actuales en los flujos globales de IED y el impacto de la crisis, Bolétin Economico del ICE, nº 2986 del 1 al 15 dea Bril 2010, p. 3. Ancos, H., Dámaso Vicente, J., La promoción de la Responsabilidad Social en los tratados de inversión, Fundación Carolina, Documentos de Trabajo, CEalCi, 2009. Anuario 2010, Internacionalización de la Empresa Española, Circulo de Empresarios, Wharton School, Ascari, R.,“Is Export Credit Agency a Misnomer?: The ECA response to a Changing World”, Working Paper, Nº 2, SACE, February, 2007. Badosa, J., “La financiación del comercio internacional en tiempos de crisis,” X Conferencia Anual, 23 de noviembre de 2009, disponible en http://conferenciacesce.alcestis.es/documentos/doc_CESCE.pdf Bagci P., Powell S., Grayburn, J., Kvekvetsia, V. and Venables, A., “Estimating the Economic Costs and Benefits of ECGD: A Report for the Export Credits Guarantee Department”, NERA, January 2003. Baldi, M., “The Need for a Broader Policy Approach to Foreign Direct Investment, OECD, Global Forum on International Investment”, New Horizons and Policy Challenges for Foreign Direct Investment in the 21st Century, November 2001. Banco de España, “La financiación del comercio y la evolución del comercio internacional durante la crisis”, Boletín Económico, marzo 2010. Banco Mundial, Indigenous Peoples, Operational Policy 4.10, parte. 1, adoptado en julio 2005. Nueva York. Disponible en http://wbln0018.worldbank.org/Institutional/Manuals/OpManual.nsf/tocall/0F7D6F3F04DD70398525672C007D08ED?OpenDocument Banco Mundial, Perspectivas de la economía global, 2009. BankTrack, Equator Principles II, NGO comments on the proposed revision of the Equator Principles, April 26, 2006. Barr, C., Profits on Paper: The political Economy of Fiber, Finance and Debt in Indonesia’s Pulp and Paper industries, Center for International Forestry Research and World Wildlife Fund, November 30, 2000; 2, 7 (Executive Summary), 32, 47. Berne Union, Annual Report 2011. Birdsall, N., ed, “Rescuing the World Bank”, A Centre for Global Development Working Report and Selected Essays, Centre for Global Development, Washington D.C., 2006 Chauffour, J-P., Farole, T., “Trade Finance in Crisis Market Adjustment or Market Failure?, Policy Research Working Paper 5003, 2009 World Bank. Henn Ch., Mc Donald, B., Evitar el proteccionismo, en Finanzas y Desarrollo, marzo 2010 (FMI). Christiansen, H., Oman C.,Charlton, A., “Incentives-based Competition for Foreign Direct Investment: the Case of Brazil”, OECD Working Papers on International Investment, 2003, OECD Publishing, doi: 10.1787/631632456403 Círculo de Empresarios, La imagen Exterior de España y la competitividad.. (varios autores) julio 2009. Círculo de Empresarios, Una industria competitiva, clave para recuperar el crecimiento, julio/septiembre 2010. Civic, M., “Prospects for the Respect and Promotion of Internationally Recognised Sustainable Development Practices: A Case Study of the World Bank Environmental Guidelines and Procedures,” Fordham Environmental Law Journal 9 , 1997-8, 231-260. Corporación Financiera Internacional (CFI) 2006. Policy on Environmental and Social Sustainability Nueva York. Disponible en http://www.ifc.org/ifcext/enviro.nsf/AttachmentsByTitle/pol_SocEnvSustainability2006_Spanish/$FILE/SustainabilityPolicy_Spanish.pdf Última visita realizada en abril 2008. CFI (2008) “Environmental, Health, and Safety - General Guidelines”, Corporación Financiera Internacional (Banco Mundial). Diaz Mier, M.A., y Avila Alvarez, A.M, “Causas y antecedentes de la Ronda Uruguay”, Boletín Económico ICE, número 2.396, 1993. Eca-Watch 2006. OECD Releases new Action Statement on Bribery and Officially Supported Export Credits. Nota de prensa 16 de mayo de 2006. Disponible en http://www.ecawatch.org/problems/corruption/ecaw_oecd_bribery_press_advisory_16may06.htm Última visita mayo 2008. Eca-Watch 2007. Memorandum of ECA-Watch Concerning the OCDE Export Credit Group's Lack of Coherence with OCDE Goals and Objectives and Other Major Problems. 6 pp. Disponible en www.ecawatch. org. ECGD (2000) “Business Principles”, Export Credit Guarantee Department, disponible en www.ecgd.gov.uk ECGD, Annual Review & Resource Accounts, 2008-09, 2009-2010, 2010-2011. Escrivá, J.L., “Crisis económica y sector exterior: ¿escasez de demanda o de financiación? X Conferencia anual CESCE, 2009. European CRS-Multi-Stakeholder Forum, “Promoting More Responsible Investment”, Issue Paper, European CRS-Multi-Stakeholder Forum Plenary Meeting, 29-30 November 2010. Evans P., and Oye, K.,. International Competition: Conflict and Cooperation in Government Export Financing, Institute for International Economics. 2010. ExIm Bank, Competitiveness Report, 2011. Farber, Y. , Valoración de la responsabilidad social de las empresas españolas en América Latina: Argentina, Brasil, Chile, México y Perú. Informe de conclusiones del Observatorio de Responsabilidad Social Corporativa, 2010. Fern., The Changing Landscape of Export Credit Agencies in the Context of the Global Financial Crisis., 2010, Disponible en línea. http://www.fern.org/sites/fern.org/files/2010-03%20Changing%20Landscape%20of%20ECAs_0.pdf . Friends of the Earth France, Annual Review, 2006. Goodwin-Gill, G. and Talmon, S. (eds), The Reality of International Law: Essays in Honour of Ian Brownlie, Oxford, 1999. ICEX, Apoyos financieros públicos a la implantación e inversion de la empresa española en el exterior, 2010. IEG, World Bank, Evaluative Directions for the World Bank Group’s Safeguards and Sustainability Policies, Evaluation Brief 15, 2011. IMF and BAFT, IMF-BAFT Trade Finance Survey: A Survey Among Banks Assessing the Current Trade Finance Environment,, BAFT, 2009. International Chamber of Commerce, ICC Trade Finance Survey. An interim Report, Summer 2009, September, Paris. Jadot, Y., Documento de Trabajo Comisión de Comercio, Parlamento Europeo, 2009. Jijón María Sara, ECAWatch Conference, Berlin, Germany, March 8, 2002. Justicia i Pau, Primera ley que regula el comercio de armas en España. Materiales de Trabajo, 33, 2008. Keenan, K. , Export Credit Agencies and the International Law of Human Rights, Halifax Initiative Coalition, 2008. Lamy, P., En busca de Liderazgo en medio de la Crisis, IMF, 2009. Levit, J. K., “The Dynamics of International Trade Finance Regulation: The Arrangement on Officially Supported Export Credit”, Harvard International Law Journal 45:1 (Winter): 65-182, en p. 75), 2004. Malouche, M., “Trade and Trade Finance Developments in 14 Developing Countries Post September 2008: A World Bank Survey”, Policy Research Working Paper 5138, World Bank, November 2009. Montes Gan, V., Medina Moral, E., “Crédito y comercio internacional, pilares del desarrollo del mundo”, Información Comercial Española, marzo-abril 2010, p. 23. Muñoz, et al. “Responsabilidad social en el sistema bancario: una primera aproximación de evaluación para el caso español” Noticias de Ética, Economía y Dirección. Año XI n˙ms. 2 - 3 Junio - Noviembre 2004. EBEN-España. Naredo et al, “El papel de las ECAs en la financiación al comercio: evolución y actuación frente a la crisis.” en Financiación al comercio exterior. Marzo-Abril 2010. N.º 853. ICE. OCDE (2007) “Aproximaciones Comunes en relación al Medioambiente y los Créditos a la Exportación financiado por Instituciones Públicas”, Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico, disponible en www.oecd.org OCDE (2008), Principles and guidelines to promote sustainable lending practices in the provision of official export credits to low-income countries, OCDE Export Credits Group’s 2008. Disponible en http://webdomino1.oecd.org/olis/2008doc.nsf/Linkto/tad-ecg(2008)1. OCDE (2008), Arrangement on officially supported export credits. TAD/PG(2007)28/FINAL. OCDE (2009), Les crédits a l’export bénéficant d’un soutien public et la crise financiére: mesures prises au niveau national par les participants à l’arrangement, au 30 juin 2009, TAD/PG (2009) 17/Final. OCDE (2009) Les crédits a l’export bénéficant d’un soutien public et la crise financiére: mesures prises au niveau national par les participants à l’arrangement, au 30 juin 2009, TAD/PG (2009) 17/Final, 6 nov 2009. OCDE (2009), Officially Supported Export Credits and the Financial Crisis: Measures Taken at the National Level by the Participants to the Arrangement, January 2009, TAD/PG (2009)4/Final, March 19, 2009. OMC (2011), Entender la OMC. Publicaciones de la OMC. OMC, OCDE y UNCTAD (2010). Report on G20 Trade and Investment Measures (September 2009 to February 2010). OPIC, Overseas Private Investment Corporation, Development update: Expanding the Overseas Private Investment Corporation’s Development Impact Assessment, June 2003, Washington. Ortega, M., Cesce, dinero público para negocios opacos, 2004. Disponible en http://www.odg.cat/documents/deutes/b15_cesce_ortega.pdf . Park, S., “The World Bank: Owning Global Safeguard Policy Norms?”, World Bank Doctoral and Post-Doctoral Workshop, 2008, disponible en http://siteresources.worldbank.org/INTRAD/Resources/Park.pdf Parlamento Europeo 2007. Recomendación del Parlamento Europeo el día 11 de Enero de la propuesta REPORT on the Council's Seventh and Eighth Annual Reports according to Operative Provision 8 of the European Union Code of Conduct on Arms Exports (2006/2068(INI)). Perry, A.J., “The relationship between Legal Systems and Economic Development: Integrating Economic and Cultural Approaches”, Journal of Law and Society, Volume 29,Number 2, June 2002, pp. 282-307 PriceWaterhouseCoopers Securities LLC, Comparative Review of IFI Risk Mitigation Instruments and Direct Sub-Sovereign Lending, Final Report submitted to the World Bank, November 2003. Reguero Naredo, B. Hernando Minguela, Mª J. y Loring Rubio, R. “Financiación al comercio exterior”, Información Comercial Española, marzo-abril 2010, nº 853;p. 66. Rodriguez, J., Santiso, J., “Banking on Development: Private Banks and Aid Donors in Developing Countries, OECD Development Centre, Working Papers, nº. 263, November 2007. Scholtens B., Dam L., “Banking on the Equator. Are Banks that Adopted the Equator Principles Different from Non-Adopters?, World Development, Vol. 35, n1 8, pp- 1307-1328, 2007. Spence, M., “Investment Strategy after the crisis”, EuropeanVoice.com, 10.01,2010, acceso 2/12/2010.TAD/PG(2011)4. Stein, R., and Johnson, B., Banking on the Biosphere? Environmental Procedures and Practices of Nine Multilateral Development Agencies, Massachusetts and Toronto, 1979. The Corner House, Briefing 30, Underwriting Bribery, December 2003. Thompson, P., Cowton, Ch. J., “Bringing the environment into bank lending: implications for environmental reporting”, The British Accounting Review, Volume 36, issue 2, June 2004, Pages 197-218. UNCTAD (2009) Investment Policy Developments in G-20 Countries, Julio 2009. UNCTAD (2009), World Investment Prospects Survey 2009-2011, Julio 2009. UNCTAD (2010) Global Investment Trends Monitor, Abril 2010. Vargas, M. 2009. La Agencia de Crédito a la exportación: CESCE. Disponible en http://www.odg.cat/documents/enprofunditat/Estat_espanyol/DOSSIER_CESCE_CAST_def.pdf Velasco de, L., “La internacionalización de la empresa española en perspectiva histórica” Revista del ICE. Pg 55-64. Julio-Agosto 2009. N.º 849. von Moltke, K., International Environmental Management, Trade Regimes and Sustainability, IISD, 1995, disponible en http://iisd.ca/pdf/envmanage.pdf. Weaver, C, “The Worlds Bank and the Bank’s World”, Global Governance 13 (3): 593-512, 2007 World Bank Survey, Policy Research Working Paper, 5138, November 2009. World Bank (2005),Enhancing World Bank Support to Middle Income Countries: Management Actions Plan Progress Memorandum, February 1 2005, World Bank, 2005. World Bank (2008) “Trade and Trade Finance Developments in 14 developing Countries post September 2008”, A World Bank Survey, Policy Research Working Paper, 5138, November 2009. World Economic Forum, Enabling Trade Index Report 2010, mayo 2010. WTO, OECD and UNCTAD, Report on G20 Trade and Investment Measures (September 2009 to February 2010), March 8, 2010, p. 17. WWF, BankTrack, Shaping the future of Sustainable FInance. Moving from Paper promises to perfomance, www.oecd.org/officialdocuments/displaydocumentpdf?cote=tad/pg(2011)4&doclanguage=en .