Publication:
Un gracioso barroco ante el dilema existencial contemporáneo en el teatro de Sanchis Sinisterra

Loading...
Thumbnail Image
Full text at PDC
Publication Date
2009-01
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
RESAD
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
Interesado siempre en el complejo y paradójico universo del actor, especialmente del Siglo de Oro, José Sanchis Sinisterra se adentra en su obra titulada "El canto de la rana" en una de las mayores inquietudes que han desasosegado al hombre moderno, la que le produce la reflexión sobre su propia existencia en un mundo sumido en una profunda crisis económica y política. Para ello, el autor emplea la figura del que fue el actor más famoso de todo el Siglo de Oro español: Cosme Pérez, creador de la máscara escénica Juan Rana. La imposibilidad del actor para desligarse del personaje que creó e interpretó durante más de cuarenta años, ya que el público fue incapaz de desligar a ambos desde el primer momento, y la supuesta crisis de identidad que aquello pudo provocarle, le sirven al dramaturgo para reflexionar sobre la tragedia que le produce al hombre contemporáneo vivir en un mundo alienante y deshumanizado.
Always interested in the complex and paradoxical universe of the actor, especially of the Golden Age, José Sanchis Sinisterra penetrates in his work entitled "El canto de la rana" in one of the main concerns that has disturbed modern man, the one which produces him the meditation about his own existence in a world plunged in a deep economic and political crisis. In order to do that, the author uses the figure of the most famous actor of Spanish Golden Age: Cosme Pérez, who created and developed the character of Juan Rana. The actor’s impossibility to separate himself from the character he created and played for over forty years, because of the audience inability to separate both from the very first moment, and the supposed identity crisis that this situation could caused him, served the playwright to reflect about the tragedy caused to the contemporary man by living in an alienating and dehumanized world.
Description
Unesco subjects
Keywords
Citation
Collections