Impacto
Downloads
Downloads per month over past year
Aguilar Moreno, Marta and Cabrera Molina, Ángela (2018) El descubrimiento a través del Gyotaku. ARTSEDUCA (21). pp. 152-175. ISSN 2254-0709
Preview |
PDF
676kB |
![]() |
PDF
82kB |
Official URL: http://www.e-revistes.uji.es/index.php/artseduca/index
Abstract
Gyotaku es una técnica oriental de estampación natural de peces u otras especies marinas. Consiste en la transferencia de la morfología externa del pez al papel o la seda; normalmente imprimiendo por frotación, tras aplicar directamente la tinta sobre el cuerpo del pez. Proponemos utilizar el Gyotaku en el proceso de aprendizaje del niño; con el objetivo de promover un aula más atractiva, didáctica e innovadora. Para conseguirlo, utilizaremos el carácter lúdico y novedoso de esta técnica en la adquisición placentera de conocimientos de la naturaleza. A través de un aprendizaje sostenible y exploratorio, junto con una metodología participativa, se promoverá el desarrollo de la observación, la imaginación y la creatividad; fomentando en el niño el placer de aprender. A su vez, nos planteamos lograr conductas de sensibilización en cuanto a una educación ambiental para la sostenibilidad.
Resumen (otros idiomas)
Gyotaku is an oriental technique of natural stamping of fish or other marine species. It consists of the transfer of the external morphology of the fish to paper or silk; normally printing by rubbing, after applying the ink on the body of the fish directly. We propose to use Gyotaku in the child’s learning process; with the aim of promoting a more attractive, didactic and innovative classroom. To achieve this, we will use the playful and innovative nature of this technique in the pleasant acquisition of knowledge of nature. Through a sustainable and exploratory learning, together with a participatory methodology, the development of observation, imagination and creativity will be promoted; fostering in the child the pleasure of learning. At the same time, we set out to achieve awareness-raising behaviors regarding environmental education for sustainability
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Infancia; Gyotaku; Exploración; Educación medioambiental; Sostenibilidad |
Palabras clave (otros idiomas): | Childhood; Gyotaku; Exploration; Environmental education; Sustainability |
Subjects: | Humanities > Fine Arts > Engraving Humanities > Fine Arts > Artistic creation Humanities > Fine Arts > Art study and teaching Humanities > Education > Learning Humanities > Education > Primary education |
ID Code: | 49558 |
Deposited On: | 15 Oct 2018 14:40 |
Last Modified: | 15 Oct 2018 14:40 |
Origin of downloads
Repository Staff Only: item control page