Publication:
La mediatización de la experiencia migrante de la Comunidad China en Madrid

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2019-01-16
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Complutense de Madrid
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
En la última década, el volumen de la población china en España se ha duplicado. El hecho de que haya cada vez más migrantes chinos en el país ibérico advierte de la necesidad de conocer un poco más de cerca esta comunidad. Durante los últimos años la globalización acelerada ha llevado consigo dos consecuencias evidentes, por un lado, el flujo frecuente de personas, financiamiento e información y, por otro lado, la coexistencia cada día más evidente de diferentes culturas en el ámbito local. Merced a los avances tecnológicos, los medios de comunicación se expanden en la vida cotidiana. Entre los rasgos más relevantes de esta era destaca el fenómeno de la mediatización, que nos lleva a preguntarnos cómo ha afectado la evolución de los dispositivos mediáticos a las costumbres y convenciones de uso de los medios y cómo ellos se integran en la vida cotidiana de sus usuarios. Nos ha resultado muy atractivo e innovador articular los dos temas mencionados: los migrantes chinos y la experiencia mediatizada. Debido al tiempo y los recursos limitados, en el presente trabajo nos hemos centrado en estudiar la comunidad china en Madrid, urbe metropolitana donde converge una cuarta parte de la población china de la península. Para centrarnos en el papel fundamental que desempeña la vida cotidiana, tomamos una perspectiva etnográfica como método de acceso a los detalles habituales y rutinarios de la relación de los migrantes con los medios...
In the last decade, the Chinese population in Spain has doubled. The rapid increase of Chinese immigrants in the Iberian country merits a closer examination of this community. In recent years, accelerated globalization has brought with it two obvious consequences, which are the frequent flow of people, financing and information, and the increasingly evident coexistence of cultures at the local level. Thanks to technological advances, media plays expanded role in daily life. Among the most transcendent features of this era is the phenomenon of mediatization. The evolution of media devices has impacted the customs and conventions of media consumption. As such, it is necessary to articulate the two themes mentioned above and examine their interaction: Chinese immigrants and mediated experience. Due to limited time and resources, in the present work we focus on studying the Chinese community in Madrid, a metropolitan city in which a quarter of the Chinese population in the peninsula converges. Considering the critical importance of everyday life, we take an ethnographic perspective, which offers access to the routine details of immigrants. When one approaches this community, one will notice the difference in the consumption of media between immigrants of different ages. Thanks to the stereotypes circulated in Spanish society, the disjunction between immigrants and the host country is evident. Older people have a reduced level of Spanish, while adolescents feel stigmatized when others stereotype them based on commonly held prejudices. Apart from that, young people suffer both the low level of language and the accompanying stigmas that the older generations suffer. By having contact with the media, immigrants feel more consoled, accompanied and safe, as well as better informed...
Description
Tesis de la Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Ciencias de la Información, Departamento de Periodismo y Nuevos Medios, leída el 25-05-2018
Keywords
Citation
Collections