Publication:
Communication Disorder: Contemporary Art and Psychoanalysis

Loading...
Thumbnail Image
Full text at PDC
Publication Date
2019-06-23
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Raúl Eguizabal
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
This revision seeks to analyze the methodological intersections of contemporary art and psychoanalysis, by considering the value attributed to communication disorders by both fields. I will analyze elements of "In the Face of time: History of art and anachronism of Images" (2000), by Didi-Huberman. In addition, I will single out two texts that are crucial to the psychoanalytic method: "The Uncanny” (1919), by Freud and "Function and field of speech and Language" (1953), by Lacan. The concept of the uncanny is central to this approach, since it reveals the proximity between strangeness and familiarity. It is through the concept of the uncanny that psychoanalysis unfolds the perspective of a negative aesthetics, which is not at the service of the completeness of communication. Instead, it focuses on the cracks that paradoxically allow us to say more and to look at the latent contents of communication. Contemporary art and psychoanalysis both use non-linear communication. Research performed at their intersection is based on qualitative methodologies and seeks to analyze exemplary situations in culture, such as the discourses of an epoch and works of art. In this methodological encounter, there isn’t a single meaning to be sought. On the contrary, it is the researcher’s task to reflect on the paths that lead to the creation of a work of art, as well as on the ideals it conveys, its singularity and its relationship with culture. He can then render visible the complexity and the multiple meanings embedded in the work of art
Esta revisión busca analizar las intersecciones metodológicas del arte contemporáneo y del psicoanálisis, considerando el valor atribuido a los desajustes de la comunicación en ambos campos. Analizaré elementos de "Ante el tiempo: Historia del arte y anacronismo de las imágenes" (2000), de Didi-Huberman. Además, voy a destacar dos textos que son cruciales para el método psicoanalítico: "Le inquietante" (1919), de Freud y "Función y campo del habla y del lenguaje" (1953), de Lacan. El concepto del inquietante es fundamental para este enfoque, ya que revela la proximidad entre lo extraño y la familiaridad. Es a través del concepto de lo extraño que el psicoanálisis despliega la perspectiva de una estética negativa, que no está al servicio de la integridad de la comunicación. Las grietas que, paradójicamente, nos permiten decir más y observar los contenidos latentes de la comunicación. Tanto el arte contemporáneo como el psicoanálisis utilizan la comunicación no lineal. La investigación realizada en su intersección se basa en metodologías cualitativas y busca analizar situaciones ejemplares en la cultura, como los discursos de una época y obras de arte. En este encuentro metodológico, no hay un único significado que buscar, por el contrario, es tarea del investigador reflexionar sobre los caminos que conducen a la creación de una obra de arte, así como sobre los ideales que transmite, su singularidad y su relación con la cultura. Luego puede hacer visible la complejidad y los múltiples significados incrustados en la obra de arte.
Description
Keywords
Citation
Collections