Publication:
¿Por qué los acuerdos internacionales de inversiones limitan los procesos de transformación productiva en países en desarrollo? algunas respuestas desde la experiencia de los países andinos con la Unión Europea.

Loading...
Thumbnail Image
Full text at PDC
Publication Date
2011
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Instituto Complutense de Estudios Internacionales (ICEI)
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
Cuando se utilizan a los acuerdos internacionales de inversiones de tipo bilateral y regional, como principal mecanismo de atracción de inversiones hacia buena parte de los países en desarrollo, estos países están haciendo una apuesta equivocada, en la medida que tales acuerdos solo afectan al marco general de políticas y no a los determinantes económicos que son lo que finalmente pesan en la atracción de la IED, sin embargo, tal estrategia conlleva una serie de compromisos de protección irrestricta a las inversiones e implementación de políticas liberalizadoras. Todo este proceso reduce la capacidad de los estados de guiar a la IED hacia objetivos nacionales de desarrollo en general y de transformación productiva en particular.
When developing countries apply international investment agreements like a main way to attract FDI, they are betting incorrectly because such agreements are only able to affect the general framework of national politics, but not to the economic determinants that are finally those with preponderance to attract FDI. However, this kind of strategy includes several engagements to protect FDI and to implement liberalization policies. As a result, states losses ability to guide FDI to national objectives related to development en general and to productive transformation en particular way.
Description
Keywords
Citation
Agosín M. (2010): "Is Foreign Investment always Good for Development?” en Gallager, K and Chudnovsky, D. (ed.), Rethinking Foreign Investment for Sustainable Development: Lessons from Latin America, Am them Pr., EEUU, pp. 21-31. Ancos, H y Dámaso, J (2009): La promoción de la responsabilidad social en los tratados de inversión. Los casos de Bolivia y Venezuela, Fundación Carolina, Madrid. Banco Mundial (2005): World Development Report. A Better Investment Climate for Everyone, World Bank y Oxford University Press. CEPAL (2008): La Transformación Productiva. 20 años después. Viejos Problemas, Nuevas Oportunidades, Santiago de Chile. DUNNING, J (1994): "Re-evaluating the benefits of foreign direct investment", Transnationa Corporations, vol. 3, nº 1, febrero. DUNNING, J (1979): “Explaining changing patterns of international production: in defence of the eclectic theory”, Oxford Bulletin of Economics and Statistics, volumen 41, pp 269-293. Gligo, N. (2007): Políticas para atraer inversión extranjera directa en América Latina, Cepal, serie “Desarrollo Productivo”, nº 175, Santiago de Chile Global Development and Environment Institute at Tufts University (2004): “Inversión Extranjera Directa y Desarrollo Sustentable. Lecciones desde las Américas, informe del Grupo de Trabajo sobre Desarrollo Sostenible y Medio Ambiente en las Américas”. Disponible en: http://www.ase.tufts.edu/gdae/. IISD (2005): ¿Una Agenda Sureña sobre Inversión? Fomento del desarrollo con derechos y obligaciones equilibrados para inversores, estados anfitriones y estados locales. Lesher, M. y Miroudot, S. (2006): "Analysis of the Economic Impact of Investment Provisions in Regional Trade Agreements", OECD Trade Policy Working Papers, No. 36, OECD Publishing. doi:10.1787/322248021805. Lesher, M. y Miroudot, S. (2008): "FDI Spillovers and their Interrelationships with Trade", OECD Trade Policy Working Papers, No. 80, OECD publishing, © OECD. Doc:10.1787/235843308250. OCDE (2001): The OECD Guidelines for Multinational Enterprises: Text, Commentary and Clarifications, Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico, París. OCDE (2002): Foreign Direct Investment for Development: Maximising Benefits, Minimizing Costs, Paris. OCDE (2005): “Trade Policy: Promoting Investment for Development”,OECD Trade Policy Working Paper No. 19, OECD, Paris. OCDE (2006): Policy Framework for Investment, OECD, Paris. Olivié, I, Pérez, A, y Macías, C (2010): La “caja negra” del impacto de la inversión directa en el desarrollo: propuesta de un marco teórico, Real Instituto Elcano, Documento de Trabajo /2010, 20/07/2010. ONUDI (2003): Informe sobre el Desarrollo Industrial 2002/2003, Viena. Paz, M.J. y Ramírez Cendrero, J.M. (2009): “Foreign direct investment and its contribution to economic development: determinants and limits” Ponencia presentada en el 6th International Conference Developments in Economic Theory and Policy, Departamento de Economía Aplicada V, Universidad del País Vasco, 2-3 de julio de 2009. Paz, M.J. (2002): “Los enfoques microeconómicos sobre la expansión de las empresas transnacionales”, en Información Comercial Española. Boletín Económico, nº 2732, Madrid, pp. 37-44. Rugman, A. (1999): “Forty years of the theory of the transnational corporation”, Transnational Corporations, UNCTAD, vol. 8, nº 2, pp. 51-70. UNCTAD (1999): FDI and the Challenge of Development. World Investment Report, Ginebra. UNCTAD (2002): World Investment Report 2002: Transnational Corporations and Export Competitiveness, New York and Geneva. United Nations. United Nations publication, Sales No. E.02.II.D.4. UNCTAD (2003): World Investment Report: FDI Policies for Development: National and International Perspectives, New York and Geneva. United Nations. Publication, Sales No. E.03.II.D.8. UNCTAD (2004a): World Investment Report 2004: The Shift Towards Services, New York and Geneva. United Nations. United Nations publication, Sales No. E.04.II.D.36. UNCTAD (2004b): “Home Country Measures”, Chapter 22 in International Investment Agreements: Key Issues, Volume III. New York and Geneva. United Nations. Publication, Sales No. E.05.II.D.6. UNCTAD (2006): Investment Provisions in Economic Integration Agreements. New York and Geneva: United Nations. United Nations publication. UNCTAD (2007a): World Investment Report 2007: Transnational Corporations, Extractive Industries and Development. New York and Geneva. United Nations. Publication Sales No. E.07.II.D.9. UNCTAD (2007b): Elimination of TRIMS: The experience of selected developing countries. UNCTAD (2007c): Bilateral Investment Treaties 1995-2006: Trends in Investment Rulemaking, New York and Geneva, United Nations publication, Sales No. E.06.II.D.16. UNCTAD (2008a): “Recent developments in international investment agreements” (2007 –June 2008). IIA Monitor, No. 2 (UNCTAD/WEB/DIAE/IA/2008/1). UNCTAD (2008b): World Investment Report 2008: Transnational Corporations and the Infrastructure Challenge, New York and Geneva, United Nations. Sales No. E.08.II.D.23. UNCTAD (2008c): Investment Promotion Provisions in International Investment Agreements, UNCTAD Series on International Investment Policies for Development, New York and Geneva. United Nations. Sales No. E.08.II.D.5. UNCTAD (2009) “The Role of International Investment Agreements in Attracting Foreign Direct Investment to Developing Countries”, Series on International Investment Policies for Development, Union Nation, New York y Geneva.
Collections