Publication:
Women-led cooperatives in Spain: empowering or perpetuating gender roles?

Loading...
Thumbnail Image
Full text at PDC
Publication Date
2019
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales. Escuela de Estudios Cooperativos
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
This paper presents the experience of three women-led cooperatives in Andalusia (Spain) to exemplify a southern European context where high unemployment and austerity measures have increased the importance of social enterprises. These cooperatives developed in the aftermath of the 2008 economic crisis, in a context marked by emerging social needs, coupled with budgetary cuts and changes in social policies that affected southern European countries in particular. The founders of these women-led cooperatives came together attracted by an entrepreneurial model that placed people before capital in the pursuit of social goals, coupled with the economic objective of securing the livelihoods of its members. Discussing Kabeer’s empowerment concept, the paper explores how in the Andalusian context the cooperative model is enabling women to improve their overall living conditions, by creating employment that is better suited to their needs, improving their self-esteem and enhancing their sense of empowerment while providing the necessary conditions for greater flexibility and better work-life balance. Nevertheless, in a context marked by the relative absence of alternative opportunities, women’s quest for flexibility and their focus on their social mission as opposed to profit-making, also suggests that the risk of perpetuating certain traditional gender roles remains.
Este artículo presenta la experiencia de tres cooperativas dirigidas por mujeres en Andalucía (España) para ilustrar un contexto del sur de Europa donde el alto nivel desempleo y las políticas de austeridad han aumentado la importancia de las empresas sociales. Estas cooperativas se desarrollaron después de la crisis económica de 2008, en un contexto marcado por necesidades sociales emergentes, junto con recortes presupuestarios y cambios en las políticas sociales que afectaron particularmente a los países del sur de Europa. A las mujeres que fundaron estas cooperativas les atrajo un modelo empresarial que colocaba a las personas antes del capital para lograr objetivos sociales, junto con el objetivo económico de asegurar los medios de subsistencia de sus socias. Al discutir el concepto de empoderamiento de Kabeer, este artículo explora cómo, en el contexto andaluz, el modelo cooperativo permite a las mujeres mejorar sus condiciones de vida en general, creando empleos que se adaptan mejor a sus necesidades, mejorando su autoestima y fortaleciendo su sentido de empoderamiento, proporcionándoles a la vez las condiciones necesarias para una mayor flexibilidad y conciliación familiar. Sin embargo, dada la relativa ausencia de oportunidades alternativas, la búsqueda de flexibilidad de las mujeres y el predominio de su misión social por encima de fines lucrativos, también sugiere que el riesgo de perpetuar ciertos roles de género tradicionales permanece.
Description
Keywords
Citation
Algora Jiménez, J.M. (2015) El valor social e innovador de la Economía Social andaluza, IECA, Economía Social y Solidaria, pp. 141-145. AMECOOP (2014) Monitoreo y buenas prácticas de liderazgos exitosos de mujeres, FAECTA. AMECOOP, Diputación de Granada (2010) Diagnóstico sobre conocimiento e integración de políticas de igualdad y responsabilidad social empresarial de la provincia de Granada. Baumol, W.J. (1990) Entrepreneurship: Productive, unproductive and destructive. Cabrera Blanco, M. (2015) La medición de la economía social andaluza, IECA, Economía Social y Solidaria, pp. 156-167. Defourny, J. (2010) Concepts and realities of social enterprise: a European perspective, pp. 57-87 i in A. Fayolle and H. Matlay, Handbook of Research on Social Entrepreneurship, Edward Elgar Publishing, Cheltenham, UK. Espinosa Fajardo, J. y Matus López, M. (2017) El impacto de la crisis en las desigualdades de género en Andalucía: educación y trabajos. Un análisis para la acción, Oxfam Intermón. FAECTA (2014) Monitoreo y buenas prácticas de liderazgos exitosos de mujeres. Fayolle, A. and Matlay, H. (2010) Social entrepreneurship: a multicultural and multidimensional perspective, pp. 1-11 in A. Fayolle and H. Matlay, Handbook of Research on Social Entrepreneurship, Edward Elgar Publishing, Cheltenham, UK. Gálvez Muñoz, L. and Rodríguez-Modroño, P. (2016) Una crítica desde la economía feminista a la salida austericida de la crisis, Atlánticas-Revista Internacional de Estudios Feministas, Nº 1, pp. 8-33. Hall, C.M. (2013) Women and Empowerment: strategies for increasing autonomy, Taylor and Francis. Haro Pastor, G. (2015) Emprendimiento Social: Nuevas tendencias que están redefiniendo la economía, IECA, Economía Social y Solidaria, pp. 95-99. Instituto Nacional de Estadística (INE) (2018) Base de datos anual estadística, INE (online). Kabeer, N. (2005) Gender Equality and Women’s Empowerment: a critical analysis of the third MDG, Gender and Development, Nº 1, Vol. 13, pp. 13-24. Kerlin, J.A. (2009) Social Enterprise: A Global Comparison, Lebanon, NH: Tufts University Press. Lindsey, L.L. (2015) Gender roles: a sociological perspective, Routledge. Martínez Santaella, R. (2015) Autónomos de la Economía Social en Andalucía: de la invisibilidad al liderazgo en la recuperación económica, IECA, Economía Social y Solidaria, pp. 219-225. Mair, J. (2010) Social Entrepreneurship: taking stock and looking ahead, pp. 15-27 in A. Fayolle and H. Matlay, Handbook of Research on Social Entrepreneurship, Edward Elgar Publishing, Cheltenham, UK. Martin, R.L. & Osberg, S. (2007) Social Entrepreneurship: the case for definition, Standford Social Innovation Review, Spring, pp. 29-39. Millet, C. (2016) Sexual Politics, Columbia University Press. Nichols, A. (2006) Social Entrepreneurship: new models of sustainable social change, Oxford University Press, UK. Perrini, F. (2006) The New Social Entrepreneurship: What awaits Social Entrepreneurial Ventures?, Edward Edgar Publishing, UK, 2006. Rao, A., Sandler, J., Kelleher, D. & Miller, C. (2016) Gender at Work: Theory and Practice for 21st Century Organizations, Routledge. Rivero López, A. (2015) Las cooperativas de trabajo asociado en Andalucía, IECA, Economía Social y Solidaria, pp. 197-201. Sanjuan Jurado, L. (2015) Mujeres Cooperativistas, IECA, Economía Social y Solidaria, pp. 179-184. Siggelkow, N. (2007) Persuasion with case studies, Academy of Management Journal, Nº 50, Vol. 1, pp. 20-24. Turner, S.G. & Maschi, T.M. (2015) Feminist and empowerment theory and social work practice, Journal of Social Work Practice, Nº 2, Vol. 29, pp. 151-62. Valenzuela García, H. & Molina J.L. (2013) La emergencia de las “empresas de base humana” en España: ¿nuevo paradigma o consecuencia inevitable?, Documents d’Anàlisi Geográfica 2013, Vol. 59/3, pp. 523-542. Zurbano, M. y de la Cal, M.L. (2015) La gobernanza de la economía social y solidaria para la inclusión social, IECA, Economía Social y Solidaria, pp. 58-64.
Collections