Universidad Complutense de Madrid
E-Prints Complutense

Autoexplotación al volante: los camioneros autónomos españoles
Self-exploitation at the wheel: independent Spanish truck drivers

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year

López Calle, Pablo (2016) Autoexplotación al volante: los camioneros autónomos españoles. La nouvelle revue du travail (8). pp. 1-11. ISSN 2263-8989

[thumbnail of Autoexplotación al volante _ los camioneros autónomos españoles.pdf]
Preview
PDF
247kB

Official URL: https://journals.openedition.org/nrt/2726



Abstract

Este estudio sobre los camioneros españoles independientes que recorren grandes distancias muestra cómo la forma jurídica de la relación capital-trabajo no implica diferencias substanciales en las relaciones de explotación capitalistas ; efectivamente, la independencia y el trabajo asalariado responden a estrategias de rentabilidad distintas o a formas diferentes de obtención y de aumento de la plusvalía pero ambas se basan en una relación de explotación. En este artículo se analizan las transformaciones del modelo productivo español de los últimos treinta años como un modelo de “competitividad por el coste” basado en la intensificación del trabajo y en la individualización de las relaciones salariales. El crecimiento de sectores tales como la logística y el transporte a grandes distancias, así como la figura del camionero independiente de largo recorrido, son claves para analizar ese proceso.

Resumen (otros idiomas)

This study of self-employed Spanish long-distance truck drivers shows that the legal form of the capital/labour relationship does not imply a significant difference in relations of capitalist exploitation. Salaried work or self-employment constitute both different profitability strategies as well as different ways of obtaining and increasing added value. At the same time, they are clearly rooted in an exploitative relationship. The articles analyses transformations in the Spanish productive model over the past 30 years, viewing them as part of a “cost-based competitiveness” model based on an intensification of work and individualised employment relations. Growth in sectors like logistics and long-haul transportation, along with the figure of the independent long-distance truck driver, are help to analyse this process.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Camionneurs, Logistique et transport, Conditions de travail, Indépendants
Palabras clave (otros idiomas):Truck drivers, Logistics and transportation, Working conditions, Self-employed workers
Subjects:Social sciences > Sociology > Social research
ID Code:58847
Deposited On:10 Feb 2020 12:27
Last Modified:10 Feb 2020 15:30

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page