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Quantitative models of adoption and use of information and communication technologies in Spain

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2020-03-27
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Universidad Complutense de Madrid
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This paper explores the determinants of the individual´s decision to perform cross-border e-commerce (CBeC). The European Union (EU) is especially interested in the promotion of CBeC because it is an important tool in its strategy to achieve the Digital Single Market in Europe. In this paper, official data is used from a representative survey of 16,209 individuals on ICT usage by households and individuals that was carried out in Spain by the National Institute of Statistics (INE) for the year 2016. Using a standard neoclassical utility maximization framework, and logistic regression techniques, the results show that being a male is positively related to the probability of practicing CBeC. Education is positively and significantly related to the probability of being involved in CBeC with EU countries. Computer and Internet Skills are significant and positive factors in explaining CBeC (either with EU countries or with the rest of the world). The variable “how often the consumer sees other customer reviews before buying online”, has a positive effect. Foreign nationality also increases the likelihood of using CBeC. To promote CBeC in Spain measures towards developing digital skills, Internet trust and use of online information reviews of goods and services are discussed..
Este trabajo explora los determinantes de la decisión individual de realizar comercio electrónico transfronterizo (CBeC). La Unión Europea (EU) está especialmente interesada en la promoción del CBeC debido a que es una herramienta indispensable en su estrategia para alcanzar el Mercado Único Digital en Europa. En este trabajo se han utilizado datos oficiales que provienen de una encuesta representativa de 16.209 individuos, sobre el uso de tecnologías de la información y comunicación en hogares y por individuos, llevada a cabo por el Instituto Nacional de Estadística (INE) para el año 2016. Utilizando el marco neoclásico de maximización de la utilidad y técnicas de regresión logística, los resultados muestran que ser hombre está relacionado positivamente con la probabilidad de realizar CBeC con países de la Unión Europea. Las habilidades informáticas y aquellas relacionadas con el uso de Internet son factores significativos y positivos para explicar CBeC (tanto con países de la Unión Europea, como con países del resto del mundo). La variable “con qué frecuencia un consumidor ve opiniones de otros consumidores antes de comprar”, tiene un efecto positivo. Tener nacionalidad extranjera también incrementa la probabilidad de realizar CBeC. Para promover el CBeC en España se proponen medidas dirigidas a desarrollar las habilidades digitales de los individuos, confianza en Internet y el uso de información de opiniones sobre bienes y servicios...
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Tesis inédita de la Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Económicas y Empresariales, Departamento de Análisis Económico, leída el 20-11-2019
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