Publication:
Experiencias hápticas en Geología

Loading...
Thumbnail Image
Full text at PDC
Publication Date
2016
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Sociedad Geológica de España.
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
En el presente trabajo se muestran algunas posibilidades que ofrece la Geología para el desarrollo intelectual y sensitivo de personas con discapacidad visual. En él se hace una recopilación de los resultados obtenidos al explorar algunos métodos de estudio que se utilizan habitualmente en diferentes ramas de la Geología (Cristalografía, Mineralogía, Paleontología, Petrología, Geología Histórica, etc.) para hacer “tangible” la enseñanza y transmisión del conocimiento. El equipo de trabajo está integrado por una Profesora Titular de la Facultad de Ciencias Geológicas de la Universidad Complutense de Madrid (UCM) y dos Colaboradores Honoríficos de la misma Facultad, discapacitados visuales ambos. Desde su perspectiva, especialmente cualificada en este caso, se ha podido establecer que los métodos utilizados proporcionan una gran diversidad de sensaciones hápticas (entendidas éstas como la suma de sensaciones no visuales ni auditivas que experimenta un individuo) que efectivamente podrían contribuir a mejorar las destrezas funcionales (capacidad espacial y orientación) y favorecer el desarrollo creativo e intelectual de personas con ceguera o deficiencia visual.
The present paper shows some of the means for intellectual and sensitive development of the visually impaired provided by Geology. It compiles the results obtained through the exploration of some methods of study usually applied in different branches of Geology (Crystallography, Mineralogy, Paleonthology, Petrology, Historical Geology, etc.) to make teaching and knowledge transmission become “tangible”. This working team includes a Titular Professor of Geological Sciences of the Universidad Complutense de Madrid and two Honorific Collaborators from the same Faculty, both visually impaired. From their perspective, especially qualified in this case, it has been proved that the methods used provide a great diversity of haptic perceptions (understood as the sum of non-visual or hearing sensations experimented by an individual) that could indeed lead to an improvement in the functional skills (spatial capability and orientation) and intellectual and creative development of blind or visually impaired people.
Description
UCM subjects
Unesco subjects
Keywords
Citation
Collections