Universidad Complutense de Madrid
E-Prints Complutense

¿Enseñar filosofía sin filosofar? Aproximaciones a un buen papel docente
Teaching philosophy without philosophizing? Approaches to a good teaching role

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year



Barandiarán García, Isabel (2020) ¿Enseñar filosofía sin filosofar? Aproximaciones a un buen papel docente. [Trabajo Fin de Máster]

[thumbnail of TFM Barandiaran.pdf]
Preview
PDF
2MB


Abstract

La presente investigación parte de la identificación de un problema central observado en la práctica docente durante la realización de las prácticas en un centro de enseñanza secundaria en el primer trimestre de este año 2020: la enseñanza de una filosofía no filosofante. A través del análisis y discusión de los datos recogidos en distintos escenarios educativos y el estudio de diversas fuentes documentales, se presentan las causas originarias de este problema y su vinculación con la falta de una formación pedagógica del profesorado adecuada para cubrir las necesidades reales de un aula. Del mismo modo, se describen posibles soluciones para mejorar la práctica docente del profesorado de filosofía, al tiempo que se trazan futuras líneas de investigación en esta área aún poco explorada.

Resumen (otros idiomas)

The observation of the teaching practice undertaken in the training done in a secondary school amid the first term of the present year 2020 has led to diagnose a dominant problem: teaching philosophy without philosophizing. Several planned observations have been carried out in oder to collect data to be presented in this research. Through the analysis and discussion of this factual information, correlated with available literature in the field, the major causes of the identified problem are presented in conjunction with strict association with a faulty pedagogical training. Concerning the urgent situation of covering a secondary training teaching programme, which guarantees actual response to their classroom needs, diverse solutions are presented with the aim of boosting their teaching skills and encouraging future researchers to explore the field.

Item Type:Trabajo Fin de Máster
Directors:
Directors
Director email
Úbeda Gómez, Jorge
jubeda@filos.ucm.es
Uncontrolled Keywords:Enseñanza Secundaria, Formación del Profesorado, Educación Filosófica, Pedagogía Crítica, Metacognición
Palabras clave (otros idiomas):Secondary Teaching, Teacher Training, Philosophical Education, Critical Pedagogy, Metacognition
Subjects:Humanities > Philosophy
Humanities > Education
Humanities > Education > Teaching
Humanities > Education > Humanities study and teaching
Humanities > Education > Secondary education
Humanities > Education > Higher education
Título del Máster:Máster Universitario en Formación del Profesorado de ESO y Bachillerato, FP y Enseñanzas de Idiomas, 2019-2020
ID Code:62033
Deposited On:10 Sep 2020 09:59
Last Modified:10 Sep 2020 09:59

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page