Publication:
Raimondo di Sangro y el motivo escultórico de la Cappella Sansevero

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2020-07-07
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
La Cappella Sansevero de Nápoles se remonta en sus orígenes a finales del siglo XVI, pero alcanzaría su máximo esplendor en la segunda mitad del Settecento. El embellecimiento de este mausoleo familiar fue protagonizado por el séptimo príncipe de la casa Sansevero: Don Raimondo di Sangro, hombre versado en infinidad de artes y con un recorrido vital marcado por la controversia y el afecto de sus contemporáneos. Tanto su mecenas como el templo han sido centro de mitos y leyendas, pero de lo que no hay ninguna duda es de que se trata de una de las capillas más creativas -en cuanto a su motivo escultórico-, y que propone una lectura ligada al simbolismo hermético, alquimista y masón. Todas ellas doctrinas que el príncipe Sansevero acogió en unos tiempos en los que el Illuminismo comenzaba a establecerse en el viejo continente.
The Cappella Sansevero in Naples dates back to the end of the 16th century, but would reach its peak in the second half of the 18th century. The embellishment of this family mausoleum was carried out by the seventh prince of Sansevero: Don Raimondo di Sangro, a man versed in a multitude of arts and with a life journey marked by controversy and the affection of his contemporaries. Both his patron and the temple have been the centre of myths and legends, but there is no doubt that it is one of the most creative chapels -in terms of its sculptural motifs- and that it proposes a reading linked to hermetic, alchemist and freemason symbolism. All of them doctrines that Prince Sansevero embraced at a time when the Illuminism was beginning to establish itself in the old continent.
Description
Keywords
Citation