“II Guerra Mundial: Escoge tu historia”. Propuesta de novela visual para el estudio de la historia y el desarrollo de la empatía histórica.
“World War II: Choose your story”. Proposal of a visual novel for the study of history and the development of historical empathy.

Downloads

Downloads per month over past year

63119

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year



Castrejón Vellé, Clara María (2020) “II Guerra Mundial: Escoge tu historia”. Propuesta de novela visual para el estudio de la historia y el desarrollo de la empatía histórica. [Trabajo Fin de Máster]

[thumbnail of Castrejon_Velle_Clara_TFM_EPrint.pdf]
Preview
PDF
1MB


Abstract

En este Trabajo de Final de Máster, y con ocasión del 75 aniversario del final de la Segunda Guerra Mundial, se propone un recurso didáctico de elaboración propia para trabajar dichos contenidos en 4º curso de ESO. La propuesta, titulada II Guerra Mundial: escoge tu historia, tomará el formato de novela visual (un tipo de videojuego ya utilizado en otras iniciativas) y se servirá de fuentes históricas para ambientar una narración ficticia en segunda persona manteniendo el rigor histórico. En este recurso, el estudiante determina mediante decisiones cómo evolucionará el juego y a qué final llegará, sin alterar en ningún momento los hechos históricos. Así, a partir de un aprendizaje significativo, se desarrollará la empatía histórica que les permitirá comprender el pasado de manera más profunda, fomentando el pensamiento crítico y reflexivo que les ayude a entender las relaciones del pasado con el presente y enfrentar la realidad actual.

Resumen (otros idiomas)

In this Master's Project, and on the occasion of the 75th anniversary of the end of the Second World War, we propose a didactic resource of our own elaboration to work on these contents in the 4th year of CSE. The proposal, titled World War II: Choose your story, will take the format of a visual novel (a type of video game already used in other initiatives) and will use historical sources to set a fictional second-person narration while maintaining historical rigor. In this resource, the student determines through decisions how the game will evolve and what end it will reach. Thus, through meaningful learning, historical empathy will be developed that will allow them to understand the past in a deeper way, fostering critical and reflective thinking that helps them understand the relationships of the past with the present and face the current reality.

Item Type:Trabajo Fin de Máster
Directors:
Directors
Director email
Morán Turina, Miguel
mmturina@gmail.com
Uncontrolled Keywords:Segunda Guerra Mundial, Novela Visual, Empatía Histórica, aprendizaje significativo, didáctica de la Historia
Palabras clave (otros idiomas):World War II, Visual Novel, Historical Empathy, meaningful learning, history teaching
Subjects:Humanities > History > Modern history
Humanities > Art history
Humanities > Education > Learning
Humanities > Education > Teaching
Humanities > Education > Social sciences study and teaching
Humanities > Education > Humanities study and teaching
Humanities > Education > Teaching
Humanities > Education > Secondary education
Título del Máster:Máster Universitario en Formación del Profesorado de Eso y Bachillerato, FP y Enseñanza de Idiomas
ID Code:63119
Deposited On:31 Dec 2020 10:33
Last Modified:31 Dec 2020 10:33

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page