Promoting the effectiveness of Social Economy Organisations: a proposal based on identity management
Promoción de la efectividad de las Organizaciones de Economía Social: Una propuesta basada en la gestión de la identidad

Downloads

Downloads per month over past year

63594

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year

Nunes, Francisco G. and Dias Martins, Luis Manuel and Lopes, Albino (2020) Promoting the effectiveness of Social Economy Organisations: a proposal based on identity management. REVESCO. Revista de Estudios Cooperativos (135). e69180. ISSN 1885-8031

[thumbnail of revesco135(e69180).pdf] PDF
Creative Commons Attribution.

235kB

Official URL: https://doi.org/10.5209/reve.69180




Abstract

In this article, we propose that social economy organisations (SEOs) can improve their effectiveness if their leaders create a strategy for the management of organisational identity, that is, if they get involved in identity work. After placing the mission at the core of the effectiveness of SEOs, we identified four main focuses of identity work that we see as fundamental to promote the performance of these organisations: a) identity as a lens and as a compass; b) identity as a resource; c) management of multiple identities; d) identity as source of identification. We end with the suggestion of SEOs leaders' development practices that, by emphasizing these four lines of identity work, take advantage of organisational identity, a valuable asset to be used by all those who place the collective benefit above all other income obtained through organised action.

Resumen (otros idiomas)

En este artículo, proponemos que las organizaciones de economía social (OES) pueden mejorar su efectividad si sus líderes desarrollan una estrategia dirigida a la gestión de la identidad organizacional, es decir, si consiguen involucrarse en la creación de una identidad laboral. Tras situar esta misión en el centro de la efectividad de las OES, identificamos cuatro funciones de la identidad laboral fundamentales a la hora de mejorar el rendimiento laboral: a) la identidad como lente y brújula; b) la identidad como recurso; c) la gestión de múltiples identidades; y d) la identidad como fuente de identificación. Finalizamos con sugerencias para que los líderes de OES desarrollen prácticas, que enfatizando en las cuatro funciones de la identidad laboral descritas anteriormente, aprovechen la identidad organizacional como un valioso activo que pueda ser utilizado por todos aquellos que sitúan el beneficio colectivo por encima de cualquier otro ingreso obtenido a través de la acción organizada.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Social Economy; Organisational Effectiveness; Organisational Identity; Identity Work; Leadership
Palabras clave (otros idiomas):Economía Social; Efectividad Organizacional; Identidad Organizacional; Identidad Laboral; Liderazgo
Subjects:Social sciences > Social service > Non-governmental organizations
Social sciences > Economics > Economic development
Social sciences > Economics > Cooperatives
JEL:B55, L31, O35
ID Code:63594
Deposited On:15 Jan 2021 12:49
Last Modified:18 Jan 2021 13:48

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page