Aprendizaje matemático y estrategias de identidad. Un caso de educación de personas adultas en Brasil

Downloads

Downloads per month over past year

63685

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year

Pompeu, Carla Cristina and Gómez Chacón, Inés María (2019) Aprendizaje matemático y estrategias de identidad. Un caso de educación de personas adultas en Brasil. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 22 (3). pp. 285-308. ISSN 16652436

[thumbnail of aprendizajematematico.pdf] PDF
Creative Commons Attribution Non-commercial.

2MB

Official URL: https://doi.org/10.12802/relime.19.2232




Abstract

En este artículo se analiza la educación de personas adultas en Brasil. La investigación busca identificar cómo las identidades sociales configuran las identidades matemáticas de los sujetos y cómo la construcción y negociación de identidad social afecta a la interacción en el proceso de enseñanza y aprendizaje en el aula. Basados en una metodología cualitativa se han descrito escenarios donde la identidad social se actualiza en el aprendizaje de la matemática y cómo ésta configura elementos facilitadores u obstaculizadores para el aprendizaje. Los resultados ponen de manifiesto las relaciones con los saberes matemáticos, y cómo sujetos de un mismo grupo social y/o cultural se relacionan con las matemáticas de diferentes modos según información, experiencia y posicionamiento de identidad.

Resumen (otros idiomas)

This article investigates the Adult Education in Brazil. The research seeks to identify how social identities shape subjects’ mathematical identities and how the development and negotiation of social identity affect interaction in the Teaching - Learning Process in the classroom. Based on qualitative methodology were described scenarios where the social identity updates on mathematic learning and how this identity configures facilitating or blocking elements of the learning. The results demonstrated the relations between the investigated subjects and the mathematical knowledge and how the subjects of the same social and cultural group related to mathematics in different ways taking into consideration information, experience and identity positioning.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Educación de personas adultas; Aprendizaje matemático; Identidad Social
Palabras clave (otros idiomas):Adult Education; Mathematics Learning; Social Identity
Subjects:Sciences > Mathematics
Humanities > Education > Learning
Humanities > Education > Adult education
ID Code:63685
Deposited On:20 Jan 2021 18:37
Last Modified:21 Jan 2021 08:00

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page