Cooperativas Escolares como una forma de fomentar la capacidad emprendedora asociativa de niños y jóvenes
School cooperatives as a way to promote the associative entrepreneurial capacity of children and youth

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year

Radrigán, Mario and Dávila Rodríguez, Ana María and Bellei Tobar, Julian (2020) Cooperativas Escolares como una forma de fomentar la capacidad emprendedora asociativa de niños y jóvenes. REVESCO. Revista de Estudios Cooperativos (136). e69188. ISSN 1885-8031

[thumbnail of 2020-136(e69188).pdf] PDF
Creative Commons Attribution.

954kB

Official URL: https://dx.doi.org/10.5209/REVE.69188




Abstract

El presente artículo corresponde a la sistematización de una experiencia histórica de casi 20 años de promoción del modelo de cooperativas escolares en Chile, que se inicia el año 1998 con apoyo de la Cooperativa de Ahorro y Crédito COOPEUCH, y que inicialmente fue promovida por el Programa Interdisciplinario de Estudios Asociativos, PROASOCIA, de la Universidad de Chile y posteriormente por el Centro Internacional de Economía Social de la Universidad de Santiago de Chile, que ha tenido siempre el propósito el acercar el modelo empresarial cooperativo a las nuevas generaciones que están inmersas en el medio escolar, y que de esta forma pueden experimentar de forma directa y práctica una iniciativa emprendedora de orientación social.
Este artículo presenta la primera sistematización longitudinal que se realiza de esta iniciativa y que además reflexiona sobre los distintas dimensiones críticas que dicen relación con este tipo de experiencias, como son por ejemplo la edad de los participantes, el nivel de involucramiento de los directivos de los centros escolares, la relación con el currículum escolar y las percepciones que los propios estudiantes tienen de sus propias iniciativas, generando con ellos recomendaciones para el impulso de los procesos de promoción del emprendimiento a nivel escolar.

Resumen (otros idiomas)

This article corresponds to the systematization of a historical experience of almost 20 years of promotion of the model of school cooperatives in Chile, which began in 1998 with the support of the Cooperativa de Ahorro y Crédito COOPEUCH, and which was initially promoted by the Program Interdisciplinary of Associative Studies, PROASOCIA, of the University of Chile and later by the International Social Economy Center of the University of Santiago de Chile, which has always had the purpose of bringing the cooperative business model to the new generations that are immersed in the school environment, and that in this way they can experience directly and practically a socially oriented entrepreneurial initiative. This article presents the first longitudinal systematization that is carried out of this initiative and that also reflects on the different critical dimensions that relate to this type of experiences, such as, for example, the age of the participants, the level of involvement of the directors of the schools, the relation with the school curriculum and the perceptions that the own students have of their own initiatives, generating with them recommendations for the impulse of the processes of promotion of the emprendimiento at scholastic level.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Emprendimiento; Currículum Escolar; Cooperativismo; Escuela; Juventud; Niñez.
Palabras clave (otros idiomas):Entrepreneurship; School curriculum; Cooperativism; School; Youth; Childhood.
Subjects:Social sciences > Social service > Non-governmental organizations
Social sciences > Economics > Cooperatives
JEL:J54, L26, L31, P13
ID Code:63754
Deposited On:03 Feb 2021 12:53
Last Modified:01 Mar 2021 13:34

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page