Universidad Complutense de Madrid
E-Prints Complutense

Percepción de utilidad de las herramientas de Moodle y uso del campus virtual por estudiantes del Grado en Podología
Perception of usefulness of Moodle tools and use of the virtual campus by students of the Podiatry Degree

Downloads

Downloads per month over past year

63807

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year

Fuentes Peñaranda, Yolanda and Álvarez Méndez, Ana and Angulo Carrere, María Teresa and Álvarez Vázquez, Mª Pilar (2021) Percepción de utilidad de las herramientas de Moodle y uso del campus virtual por estudiantes del Grado en Podología. Revista de Innovación Docente Universitaria (13). pp. 28-40. ISSN 2013-2298

[thumbnail of 33297-81135-1-PB.pdf] PDF
Creative Commons Attribution.

1MB

Official URL: https://revistes.ub.edu/index.php/RIDU/article/view/RIDU2021.13.4/33058



Abstract

Este trabajo analiza la utilidad percibida por los estudiantes y el uso que realizaron del campus virtual (CV) de la asignatura Ortopodología I del Grado en Podología en el curso académico 2019-20. La percepción de utilidad se estudió a través de una encuesta y para analizar el uso se exportaron y depuraron los registros generados en Moodle. Se analizó la relación entre el uso del CV y el rendimiento académico, el sexo y la edad. Participaron 106 estudiantes que generaron un total de 53.397 registros. El 33,96% de la clase cumplimentó la encuesta. El número medio de acciones registradas fue de 503,75 +- 226,26. Las acciones con mayores registros fueron los accesos al sistema (38,67%), a los recursos (19,54%) y los cuestionarios (10,11%). Al 97,2% de los encuestados les gustó el planteamiento de la asignatura en el CV y el 58% valoró como buenos los contenidos. Las herramientas y elementos de aprendizaje mejor valorados fueron los documentos del profesor, los vídeos y el correo electrónico. Por el contrario, las tareas grupales fueron las peor valoradas. En conclusión, se ha observado un alto uso del CV y los contenidos y herramientas disponibles han sido consideradas muy útiles por los estudiantes.

Resumen (otros idiomas)

This work presents the students’ perception of the usefulness and the students’ behaviour of the virtual campus (VC) of the Orthopodiatry I, a subject of the Podiatry Degree throughout the academic year 2019/20. A survey was prepared to study the students’ perception and logs generated in Moodle were exported, refined and subsequently analyzed. Additionally, the relationships between the use of the VC and academic performance, gender and age were examined. All 106 students enrolled in the subject generated 53,397 logs. Only 33.96% of the class completed the survey. The average number of actions per student carried out in VC was 503.75 +- 226.26. The actions with the highest participation were the access to the system (38.67%), access to resources (19.54%) and quizzes (10.11%). 97.2% of the respondents liked the presentation of the virtualized subject and a 58% rated the resources provided as good. The highest rated tools and learning objects were the teacher’s documents, the videos and the email. However, group tasks were the worst rated. To conclude, it can be observed a high use of the VC and that the students considered its contents to be useful and worth.

Item Type:Article
Additional Information:

Este trabajo forma parte del proyecto Innova-Docencia nº 89 de la convocatoria 2020-2021 de la UCM (PIMCD2020-89)

Uncontrolled Keywords:Moodle, percepción de utilidad, uso del campus virtual, estudiantes universitarios, podología
Palabras clave (otros idiomas):Moodle, perceived usefulness, use of virtual campus, university student, podiatry
Subjects:Sciences > Computer science > Internet
Medical sciences > Nursing > Podiatry
Humanities > Education > Learning
Humanities > Education > Research methodology
Humanities > Education > Higher education
ID Code:63807
Deposited On:01 Feb 2021 09:24
Last Modified:01 Feb 2021 09:24

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page