Universidad Complutense de Madrid
E-Prints Complutense

"Que cada persona sea lo que quiera ser". La transexualidad en el aula de infantil
“Let each person be what they want to be”. Transexuality in the children’s education classroom

Downloads

Downloads per month over past year

63951

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year



Sonlleva Velasco, Miriam and Sanz Simón, Carlos and Torrego Egido, Luis Mariano (2021) "Que cada persona sea lo que quiera ser". La transexualidad en el aula de infantil. Devenir. Revista de Estudios Culturales y Regionales, 40 . pp. 215-242. ISSN 1780-4980

[thumbnail of Que cada persona sea lo que quiera ser.pdf] PDF
382kB

Official URL: https://sites.google.com/site/portaldevenirrev/home



Abstract

La transexualidad y el transgenerismo han estado presentes en la sociedad a lo largo de la historia. Sin embargo, estas realidades han sido frecuentemente invisibilizadas. La presente investigación, de corte cualitativo, tiene como objetivo conocer cómo en nuestros días se da respuesta a este colectivo desde el ámbito educativo. A través del testimonio de dos maestras de Educación Infantil, debatimos sobre la formación en educación sexual recibida al comienzo de sus carreras profesionales, las vivencias que han experimentado en los centros donde han ejercido su labor ante casos de menores transexuales y las prácticas educativas que desarrollan en el aula para trabajar la diversidad sexual. Los resultados evidencian no solo que es posible visibilizar, despatologizar y desarrollar procesos educativos respetuosos con la transexualidad infantil, sino que resulta necesario apostar por una educación alejada de modelos heteronormativos para proteger los derechos del colectivo LGTBI y fomentar una igualdad social efectiva.

Resumen (otros idiomas)

Transexuality and transgenderism have been present in society throughout history. However, these realities have often been made invisible. The present research, of a qualitative nature, aims to know how this group is being responded to in our days from an educational point of view. Through the testimony of two teachers of Early Childhood Education, we discuss the training in sex education received at the beginning of their professional careers, the experiences they have experienced in the centers where they have worked with cases of transgendered children and the educational practices they develop in the classroom to work with sexual diversity. The results show not only that it is possible to make visible, depathologize and develop educational processes that respect transsexual children, but also that it is necessary to bet on an education that is far from heteronormative models in order to protect the rights of the LGTBI collective and promote effective social equality.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Educación; Transexualidad; Infancia; Inclusión Educativa; Narrativa
Palabras clave (otros idiomas):Transexuality; Childhood; Educative Iinclussion; Narrative
Subjects:Humanities > Education
Humanities > Education > Child rearing
Humanities > Education > Social education
Humanities > Education > Training of teachers
ID Code:63951
Deposited On:15 Feb 2021 09:31
Last Modified:15 Feb 2021 12:10

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page